Servicenämnden i Stockholms stad påbörjade i maj 2016 en annonserad öppen upphandling avseende ”Persontransporter 2016”. Upphandlingen avsåg utförande av lokala persontransporter för personer med någon form av funktionsnedsättning; skolelever i grundskola, grund- särskola, gymnasiesärskola samt vuxna inom daglig verksamhet och äldre inom dagverksamhet. Som resande angavs även ensamkommande flyktingbarn, vuxna eller familjer med småbarn inom socialförvaltningen till och från olika myndigheter, stadens socialjour, asylboenden eller för annat ändamål.
I uppdraget ingick också resor för olika åldersgrupper till och från olika boendeformer samt äldre som flyttar från sitt hem till ett vård- och omsorgsboende. Omfattningen var uppskattningsvis cirka 900.000 resor per år för ungefär 4.300 dagliga resenärer. Drygt tre månader efter anbudstidens utgång avbröts upphandlingen, under påstående att anbuden visat sig vara dyrare än vad staden hade räknat med.
I stället genomförde staden en direktupphandling som inte enligt Konkurrenskommissionens utredning (pdf) inte annonserades och hade en “extremt kort anbudstid”. Vid detta tillfälle inbjöds endast ett fåtal företag till anbudsgivningen. I realiteten var det enbart ett enda företag – det som Stockholms stad redan anlitade sedan tidigare – som kunde komma ifråga med så kort varsel. Staden motiverade detta med att det rörde sig om ”synnerlig brådska”. Kommissionen anser att detta är fråga om snedvridning av konkurrensen genom direkttilldelning i strid mot bestämmelserna om offentlig upphandling.
Anledningen till att den första upphandlingen kunde upplevas som fördyrad berodde på att staden bland annat ställt krav på viss minimilön för förarna.
– Det är därför märkligt att kommunen inte var beredd att även betala den högre kostnad som detta för med sig, säger Lennart Göranson, ledamot i Konkurrenskommissionen.
Den brådska som uppkommit efter beslutet att avbryta den ursprungliga upphandlingen beror på stadens eget vållande och kan därför inte medföra laglig grund för att direktupphandla. Förvaltningsrätten i Stockholm har även lagakraftvunnet förordnat att upphandlingen ska göras om.
– Det finns anledning att rikta allvarlig kritik mot Stockholms stad för såväl bristande omdöme som rutiner, särskilt när det gäller en så viktig funktion som taxitransporter för särskilt behövande, säger Lennart Göranson.
Konkurrenskommissionen är en oberoende expertgrupp som inrättades 1 januari, 1994 av tankesmedjan Den nya välfärden för att “bevaka och uppmärksamma snedvridning av konkurrens med offentliga medel”.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer