Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Stopp för leveransavtal vid avrop från ramavtal

JuridikAtt göra ett avrop från ett ramavtal som inte resulterar i tilldelning av ett kontrakt, utan ett nytt ramavtal, strider enligt Kammarrättens mening mot bestämmelserna i upphandlingslagstiftningen. Det är därmed inte förenligt med lagen att tilldela kontrakt (avrop) som medför ett icke-förpliktande leveransavtal utan volymgaranti. Det skriver Amar Al-Djaber och Sarmad Abdul Nabi.

| 2018-05-02
Amar Al-Djaber och Sarmad Abdul Nabi.

I upphandlingslagstiftningen finns definition av olika avtalstyper så som ramavtal, varukontrakt, tjänstekontrakt, byggentreprenadkontrakt etc. Leveransavtal är en avtalstyp som är frekvent nyttjad av upphandlande myndigheter men som saknar någon definition i Lag (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU.

Upphandlingsrättsligt är det inte av stor betydelse vad myndigheter döper sina avtal till. Avgörande är i stället hur domstolen tolkar ett avtal utifrån de i upphandlingslagstiftningen definierade kontraktstyper.

Det som skiljer ett ramavtal från ett kontrakt är främst att ramavtalet inte helt reglerar kvantiteten som myndigheten avser att anskaffa. När ramavtalet tecknas finns det oftast ingen förpliktelse för beställaren att anskaffa en konkret volym. Ramavtalet syftar i stället till att möjliggöra senare avrop från antagna leverantörer när behovet uppstår.

Ett kontrakt ska däremot reglera ett faktiskt köp och reglera de ekonomiska villkoren för anskaffningen. Enligt gällande praxis ska ett kontrakt inbegripa en garanterad volym för antagen leverantör, jämför Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 7754-15.

Ett leveransavtal kan behandlas antingen som ett kontrakt eller som ett ramavtal. Exempel på leveransavtal som utgör kontrakt är avtal om regelbunden städning eller kontinuerligt tillhandahållande av informationstjänster till avropande myndighet.

Har beställaren däremot inte åtagit sig att anskaffa en bestämd kvantitet eller volym ska leveransavtalet behandlas som ett ramavtal. Ett exempel på detta är när myndigheten avropar ett leveransavtal för konsulter via ramavtal utan att definiera omfattningen av konsultinsatsen.

Bedömningen ska göras utifrån de konkreta omständigheterna i varje enskilt fall.

Ett leveransavtal kan bestå av flera delar med olika karaktärer, var för sig kan delarna utgöra både ramavtal och kontrakt. I en sådan situation tillämpas överviktsprincipen för att avgöra avtalstypen för leveransavtalet. Det är således möjligt att behandla ett leveransavtal som ett kontrakt trots att leveransavtalet till vissa delar har ramavtalskaraktär, så länge som dessa delar inte överstiger hälften av Leveransavtalets volym, se Kammarrätten i Jönköping, mål nummer 1054-16

I praktiken brukar leveransavtal inte sällan reglera affärsrelationen mellan parterna utan att innehålla en exakt och entydig volym eller garanti för leverans.  Leveransavtal reglerar i stället hur och var leverans ska ske. Precisering av övriga krav och omfattning avgörs i stället i samband med varje enskild beställning.

Många myndigheter nyttjar Kammarkollegiets och SKL Kommentus ramavtal genom att avropa leveransavtal utan volymgaranti som enligt tillämplig praxis är att likställa med ett avrop av ramavtal från ett ramavtal.

Det är av stor vikt för upphandlande myndigheter att ha insikt om när ett leveransavtal är att betrakta som ett ramavtal. I ett nyligen avgjort mål hade Försäkringskassan, som företrädare för flera myndigheter, landsting och kommuner, gjort ett avrop från ett av Kammarkollegiets ramavtal. Avropet resulterade i ett leveransavtal som inte innehöll något åtagande att anskaffa någon faktiskt volym. Leveransavtal möjliggjorde endast för framtida tilldelningar av kontrakt.

Kammarrätten anger i sina skäl att innebörden av leveransavtalet är att myndigheten avropat ett ramavtal ur ett ramavtal (Jämför Kammarrätten i Stockholms dom i mål nummer 3713-17)

”Att göra ett avrop frän ett ramavtal som inte resulterar i tilldelning av ett kontrakt, utan i ett nytt ramavtal, strider enligt kammarrättens mening mot bestämmelserna i 5 kap. LUFS.”

Domstolen ansåg därmed att förfarandet inte var förenligt med gällande upphandlingslag. Trots att Lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS, tillämpades i målet får domen anses ge uttryck för vad som gäller för tolkning av leveransavtal inom LOU och andra upphandlingslagar.

I målet kunde klagande leverantör inte påvisa skada varför det saknades förutsättningar för ingripande mot leveransavtalet.

Sammanfattning
Det är otillåtet att avropa från ett ramavtal utan att avropet resulterar i ett kontrakt, utan i stället i ett nytt ramavtal som inte specificerar någon konkret kvantitet. Oavsett om avropet rubriceras som ett leveransavtal eller inte bottnar bedömningen i huruvida avropet innehåller ett åtagande från beställaren att anskaffa en viss volym från leverantören, om detta inte är fallet behandlas avropet som ett ramavtal vars tillkomst är otillåten enligt gällande rätt.

Jur. kand. Amar Al-Djaber och Jur. stud. Sarmad Abdul Nabi

Upphandling24 Academy välkomnar till en heldagskurs den 9 maj om ramavtal enligt LOU/LUF. Läs mer här.

Läs mer: Juridik

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Malin Sievers

Malin efter Olof

Karriär

Malin Sievers tar plats i Addas koncernledning som ny chef för dess inköpscentral från 1 juni.

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Växer med kommunsamverkan

Stenungsunds kommuns inköpsorganisation växer med ett nytt uppdrag för kommungrannen Tjörn.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Senaste nyheterna

Malin SieversMalin efter Olof
BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
I snitt 111 anbud – per konstupphandling
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Utlovar enklare annonsering
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Nya perspektiv från syd
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”

Läsarnas åsikter

Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…
Jan Löfgren : Frågorna som stoppar städfusk
Kravet på att personalkostnaderna ska vara minst 70% av omsättningen är inte förenligt med LOU:s proportionalitetsprincip, då kravet varken är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »