Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Svårt hitta rätt upphandlingsföremål för dynamiskt inköpssystem

Statens inköpscentral har beslutat sig för att inte välja dryckesautomater som område för första upphandlingen inom dynamiskt inköpssystem, DIS. Bland annat passar inte avropande myndigheters beställningsmönster det upplägg ett DIS har.

| 2017-07-13

Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet påbörjade i vintras ett pilotprojekt för att starta upp ett dynamiskt inköpssystem och under våren genomfördes en förstudie avseende upphandling av dryckesautomater i ett dynamiskt inköpssystem, DIS.

Efter genomförd förstudie, där Statens inköpscentral bland annat har arbetat med en referensgrupp bestående av avropande myndigheter, konstateras nu att dryckesautomater inte är det bäst lämpade upphandlingsföremålet för ett DIS.

– Eftersom vi inte kommer att genomföra avropen åt myndigheterna i DIS-systemet så som en del andra inköpscentraler valt att göra så vill vi att avropsproceduren ska upplevas som så smidig som möjligt. När vi i förstudien började titta närmare på hur dryckesautomater avropades så fann vi att det skulle bli alltför snårigt för beställarna, säger Therese Klaar, chef för enheten för upphandling av varor och tjänster på Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet till Upphandling24.

En anledning till denna slutsats är att avropande myndigheters beställningsmönster inte passar det upplägg ett DIS har.

– Dryckesautomater har ju ofta också en annan typ av tilläggstjänster, med påfyllning av råvaror samt både planerad och oplanerad service. Entrémattor är enklare på det viset, där finns en fast plan för när de hämtas och lämnas. De är också mer standardiserade än vad dryckesautomater är nuförtiden, säger Therese Klaar.

I sommar påbörjas därför istället en förstudie gällande entrémattor i ett dynamiskt inköpssystem.

– Vi ser det också som en risk att myndigheter belägna utanför storstadsregionerna skulle få sämre eller inga anbud i det dynamiska inköpssystemet. Med entrémattor ser det annorlunda ut. För en stor myndighet med många automater finns det en fördel att ha en och samma leverantör vilket innebär att de skulle behöva avropa ett leveransavtal. Det i sig är inga problem i systemet men vi ser det som svårt för en myndighet att kunna specificera volymer i ett sådant avrop. Risken är att priserna skulle bli högre till följd av ökad osäkerhet för leverantörerna. Det skulle motverka ett av syftena med DIS, säger Therese Klaar.

Upphandlingen av dryckesautomater fortsätter istället som en sedvanlig ramavtalsupphandling. Hon berättar att ramavtalet för dryckesautomater är rangordnat och fungerar väldigt bra.

–Det skulle vara svårt att nå samma enkelhet för de beställande myndigheterna med ett DIS och vi ser att fördelarna på det här avtalsområdet inte uppväger det.

Statens inköpscentral kommer att ta kontakt med branschen samt avropande myndigheter för dialog kring entrémattor. Det här är ett område där Statens inköpscentral idag inte erbjuder något ramavtal. Det har dock noterats att det finns ett behov på området vilket vidare innebär att de kan öka vår service till avropande myndigheter.

Vad är största utmaningen med dynamiskt inköpssystem?

– En av de största utmaningarna med ett dynamiskt inköpssystem är att få systemstödet att stödja processen fullt ut utan att det blir för krångligt för avropande myndigheter. En annan utmaning är hur konkret upphandlingsföremålet ska specificeras i steg ett och vad som ska lämnas öppet åt den avropande myndigheten i steg två.

Inom vad behöver kunskapsnivån höjas hos de upphandlande myndigheterna i steg två för att DIS ska fungera?

– Det som behövs är kunskap om hur systemet fungerar. Hur man rent praktiskt går in och gör sitt avrop. Därför kommer vi att anordna seminarier innan avtalsstart, så att de som ska avropa kan känna sig trygga i hur de ska gå tillväga, säger Therese Klaar.

Fakta DIS

DIS är en helt elektronisk process i två huvudsteg.

I det första steget inrättas systemet och leverantörer börjar ansöka om att delta, detta kan sedan ske löpande. Alla leverantörer som uppfyller kvalificeringskraven ska godkännas, vilket innebär att antalet inte kan begränsas.
I det andra steget sker tilldelning av kontrakt och inför detta ska alla leverantörer som godkänts som deltagare i systemet bjudas in att lämna anbud på de specifika kontrakten. Steg två kan jämföras med avrop genom förnyad konkurrensutsättning där tilldelningskriterierna även får preciseras av avropande myndigheter.

Källa: Statens Inköpscentral

Läs mer: Dynamiska inköpssystemFörnyad konkurrensutsättning

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026