Konkurrensverket vill se förenklade regler för mindre upphandlingar. Bättre underlag för statistik är ett annat prioriterat område. Lite svävande vill verket också att offentliga upphandlingar ska få högre status.
För att höja statusen och samtidigt skapa bättre förutsättningar för att göra bättre affärer ber Konkurrensverket kommuner och myndigheter att prioritera upp upphandlingar.
– De personer som arbetar professionellt med offentlig upphandling bör ha en strategisk placering, menar Dan Sjöblom, generaldirektör vid Konkurrensverket, som ser deltagande i lednings- eller styrgrupper framför sig.
En ökad prioritering av upphandlingsfrågor bedöms öka möjligheterna att nå uppsatta mål. Samtidigt förbättras förutsättningarna för uppföljning och utvärdering.
Enklare regler för upphandlingar som rör lägre värden ör viktigt. Konkurrensverket föreslår därför att gränsen för direktupphandling ska höjas till 600 000 kronor.
Om detta håller även Sveriges läkarförbund med i sitt remissvar. Förbundet pekar inte på ett visst belopp, utan konstaterar bara att ett högre belopp, eller mer flexibel gräns, leder till ökade möjligheter för små och medelstora vårdgivare.
– Kostnaderna att genomföra en regelrätt upphandling med annonsering och utvärdering måste stå i relation till de vinster som kan nås genom en konkurrensutsättning, säger Dan Sjöblom.
Upphandlingsutredningen får medhåll när det gäller behovet av pålitlig statistik.
– För att kunna följa upp om offentliga upphandlingar leder till en effektiv konkurrens måste det finnas en ändamålsenlig och pålitlig statistik för analyser och uppföljning. Den statistik som samlas in idag är inte av sådan kvalitet att den kan fylla det syftet, säger Dan Sjöblom.
Verket avråder däremot från att införa en ny ordning eller nya förutsättningar, till exempel en nämnd enligt dansk modell, för prövning av överprövningsmål. Förhoppningen är istället att högsta förvaltningsdomstolen ska avgöra fler upphandlingsmål än vad som hittills varit fallet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer