Under 2008 slogs miljöbilsrekord i de flesta kommuner, fastslår Gröna Bilister som sammanställt statistik från BilSweden. Allra högst andel fanns i Trollhättan, där miljöbilarna stod för 52,9 procent av nybilsförsäljningen. Det nationella genomsnittet hamnade på 33,4 procent miljöbilar.
– Vi har haft ett miljötänk i kommunen under många år. Dessutom har vi egen biogasproduktion och SAAB, som ligger här i Trollhättan, tillverkar etanolfordon, säger Ronny Odervång, upphandlingschef i Trollhättan stad.
Det är inte bara kommuninvånarna som köper nya miljöbilar. När kommunen upphandlar fordon ställs långtgående miljökrav på bilarna.
– Vi ställer ganska hårda krav i fordonsupphandlingarna, speciellt utsläppskrav, säger Ronny Odervång. I den senaste stora upphandlingen köpte vi in cirka 70 fordon och de skulle enbart drivas med biogas.
Trots att kommunernas inköp av miljöfordon ökar, är Gröna Bilister oroliga för framtiden och uppmanar regeringen att se till att det alltid lönar sig att köra på biobränsle istället för bensin eller diesel.
– Att det blivit dyrare att köra på etanol än bensin gör det förstås svårare för bilhandeln att sälja Flexifuelbilar. För att inte miljöbilsboomen ska fortsätta klinga av, måste regeringen snabbt korrigera prissättningen på bränslen och slå fast vad som kommer efter miljöbilspremien och trängselskatteundantaget, säger Jacob Lagercrantz, ordförande för Gröna Bilister i ett pressmeddelande.
Vad gäller de statliga myndigheterna finns det nu en förordning som gäller från den 1 februari 2009. Alla personbilar som statliga myndigheter köper in eller leasar ska vara miljöbilar och när myndigheterna handlar upp taxiresor och hyrbilar är det också miljöbilar som gäller. Undantagen är vissa personbilar som används av militär, polis och tull. Men minst hälften av de personbilar som köps in som utryckningsfordon måste vara miljöfordon.
Alla statliga myndigheter ska dessutom varje år rapportera om sina miljöbilsinköp till Transportstyrelsen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer