–När ett byggföretag, mot någon form av ersättning, utför en prestation till en kommun blir upphandlingsreglerna aktuella. Därför är det viktigt att Upphandlingsmyndigheten kan ge vägledning till kommunerna och byggföretagen om hur reglerna bör tolkas och tillämpas, säger Inger Ek (bilden) generaldirektör för Upphandlingsmyndigheten.
En branschuppskattning är att upp till tio procent av investeringskostnaden vid nybyggnation av bostäder går till att bygga upp så kallade allmänna anläggningar.
Det kan exempelvis handla om gångvägar, lekparker och parkeringsplatser.
Upphandlingsmyndigheten har nu tagit fram en vägledning med typfall för om upphandlingsplikt gäller eller inte i olika situationer.
Om kommunen är markägare och medfinansiär av allmänna anläggningar är det förhållandevis enkelt. I normalfallet måste projektet då upphandlas.
Men Upphandlingsmyndigheten betonar det kan krävas upphandling även om en privat aktör äger marken och där det inte handlar om en direkt ekonomisk ersättning mellan kommun och företag.
– Ersättning kan även vara exempelvis anpassat mark- och fastighetspris eller återförsäljning av ett exploateringsområde till ett högre värde än det ursprungliga, säger Anders Asplund, chefsjurist på Upphandlingsmyndigheten.
Från Upphandlingsmyndigheten kommer även en varning att felaktig handläggning av allmänna anläggningar kan vara i strid med EU:s statsstödsregler. För företag som tar emot otillåtet statsstöd kan konsekvenserna bli stora med återbetalningsskyldighet.
Upphandlingsmyndigheten ser upphandling vid exploatering som en garant för att kommunala avtal har rätt marknadsnivå.
– En annonserad konkurrensutsättning enligt upphandlingsreglerna säkerställer i princip att kommunen inte riskerar att bryta mot statsstödsreglerna vid nybyggnation, säger myndighetens statsstödsspecialist Björn Skarp.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer