Sundsvalls kommuns skattebetalare skulle kunna få bättre valuta för pengarna vid upphandlingar av till exempel vinterväghållning. Det anser kommunrevisionen som tagit KPMG till hjälp för en granskning av de kvalitetskrav som (inte) ställs vid upphandlingar.
En annan brist som uppdagats är att systematiska kontroller av upphandlade entreprenader inte utförs. Personal från gatuavdelningen ”tittar till” projekten när de har ”vägarna förbi”, men någon dokumentation av dessa besiktningar finns inte.
Utan uppföljning blir det självklart svårare att se vad som uppnåtts eller vilka brister som finns.
– När man beställer arbeten för skattepengar ska man också följa hur arbetet genomförs, säger Mikael Gäfvert, kommunrevisionens ordförande.
Ansvariga förlitar sig i stor utsträckning på att de boende i kommunen hör av sig när något inte fungerar. Dessutom anas viss flathet när det gäller sanktioner vid dåligt utförda arbeten. I revisionsrapporten föreslås att man inför kommande upphandlingar säkerställer att det finns tillräckliga påtryckningsmedel för samtliga väsentliga brister som kan uppstå i leveransen.
Driftsentreprenader upphandlas på ett traditionellt sätt. Ansvaret för när, och till viss del hur, tjänsten ska utföras ligger alltså på kommunen. Revisorerna förordar funktionsupphandlingar där större ansvar för att utföra tjänsten enligt kravspecifikationen faller på entreprenören.
Vidare rekommenderas årlig omprövning av upphandlingspolicyn så att den är ajour. Revisorerna ser också gärna att kommunens upphandlingsenhet deltar i upphandlingar av entreprenader på den tekniska sidan som kvalitetssäkrare.
Granskningen har haft fokus på upphandlingar relaterade till gator och trafik, det vill säga snöröjning, halkbekämpning, beläggningsunderhåll och belysning. Revisionen har genomförts av Lena Medin som ett samarbete mellan de tre kommunerna Sundsvall, Luleå och Umeå.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer