Volkswagen har manipulerat avgastester genom en speciell mjukvara i dieselmotorer av typen EA189 EU5. Systemet har kunnat identifiera testcykler för att på så sätt klara tuffa utsläppskrav och samtidigt avaktivera dessa funktioner vid normal körning.
Skellefteå kommun hör till de många kommuner som köper personbilar från Volkswagen. Kommunen har ett pågående ramavtal med återförsäljaren Skellefteå Bil som sträcker sig till våren 2016 och med option på ytterligare två år.
– Vi har just träffat vår leverantör för att försöka få en bild av hur eller om det som uppdagats kring VW påverkar de bilar vi köpt och vårt avtal, berättar André Söderlund, inköpschef vid Skellefteå kommun.
Fast så mycket konkreta nyheter gavs inte under mötet. André Söderlund säger att man enats om att lösa eventuella brister som VW skapat med utgångspunkt från ett gott samarbete.
– Vi kan i nuläget inte konstatera några avvikelser i förhållande till de miljökrav som vi har med i avtalet.
Enligt ett färskt pressmeddelande från Volkswagen berörs 224 746 svenskregistrerade bilar. Flera av koncernens märken kommer att återkallas får att åtgärdas. Det rör sig om 104 227 VW-personbilar, 57 367 Audi, 28 430 Skoda och 2 162 Seat. Dessutom har 32 560 av VW:s transportbilar den aktuella motorn.
Det betonas att berörda bilar är tekniskt säkra och körbara.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer