Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Upphandlare ska göra bra affärer – inte driva politik”

DebattUnder senare år har vi sett en utveckling där man sökt använda offentlig upphandling i en politiskt beslutad riktning, skriver Anders Kron, och menar att det inte är förenligt med LOU.

| 2016-06-21

Utvecklingen inom inköp i offentlig sektor har varit dramatisk under de senaste 25 åren, med inköpsvärden som ökat från cirka 30 procent till 60 procent av den totala kostnadsmassan. De senaste åren har vi sett en utveckling där man sökt använda offentlig upphandling för att som det heter ”driva samhällsutveckling”, oftast i en politiskt beslutad riktning. Detta är inte förenligt vare sig med den traditionella tillämpningen av befintliga regelverk, LOU, under de senaste 25 åren eller med strävan att uppnå en högre status och professionalitet för svenska upphandlingsavdelningar.

Grundtanken med offentlig upphandling, som det hittills har tillämpats i Sverige, är att den öppna konkurrensen är det bästa sättet att säkerställa lägsta möjliga kostnad för samhället och därmed bästa möjliga utnyttjande av medborganas resurser. Det har naturligtvis i alla tider varit frestande för politiker att sätta sig över detta, och i stället gynna sina sär-intressen. Att driva samhällsutveckling med hjälp av upphandling är inte heller nytt eller fel! Exempelvis miljöfrågorna har under minst tio, femton år utvecklats genom att de generella värderingar som finns i samhället återspeglats i krav vid såväl offentliga som privata upphandlingar.

Skillnaden är dock att under de senaste åren (och även tidigare i vissa kommuner och landsting) har detta börjat tillämpas på områden där det inte råder enighet om inriktningen, exempelvis: ställande av sociala krav, motkrav i form av krav på sysselsättningstillfällen eller praktikplatser eller till och med gynnande av egna intressenter i form av fackföreningar –genom att ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor. Detta i en tid när näringslivsstrukturen utvecklas åt motsatt håll, mot mindre företag och tjänstesektor – där anslutningsgraden till och entusiasmen för facket traditionellt varit mycket lägre.

Emellertid är det fortfarande så att det gamla uttrycket ”There are no free lunches” fortfarande gäller, alltså allting har sitt pris. Vad politikerna försöker göra är att med ”kreativ bokföring” (som man i bland kritiserar näringslivet för) försöka inbilla medborgarna att man kan få två saker till priset av en. Alla erfarna upphandlare vet att det inte går. Alla dessa krav, eller krav på motprestationer hur lovvärda de än är, har ett pris och i slutänden får medborgaren betala för dem i form av högre pris eller lägre kvalitet på varan eller tjänsten, även om det inte syns. Alla vill vi ha fler jobb, bra arbetsförhållanden, praktikplatser för unga och nyanlända – men rätt sak på rätt plats.

Ambitionerna är lovvärda men hör inte hemma på upphandlingsavdelningen. Där ska man i stället se till att man gör så bra affärer som möjligt för medborgarna. Upphandlarna ska hålla på sin professionalitet och yrkesstolthet och inte låna sig till den dagsaktuella politiska agendan. På sikt befrämjar det också den interna statusen, vilket är viktigt för offentliga upphandlare. Ovanstående problem ska i stället lösas av dem som verkligen har ansvaret för dem – nämligen våra förtroendevalda. Politisering är naturligtvis inte unikt för offentlig upphandling, men Sverige är unikt för att i sin lagstiftning göra en tydlig bodelning mellan förtroendevalda politiker och oberoende tjänstemän.

Låt oss behålla den uppdelningen!

Anders Kron
kunskapsföretaget Convendor

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "“Upphandlare ska göra bra affärer – inte driva politik”"

  1. jj skriver:
    21 juni, 2016 kl. 08:58

    Hear hear!

  2. JPC skriver:
    21 juni, 2016 kl. 09:08

    Mycket bra inlägg! Upphandlare har nog problem med att hantera en onödigt komplicerad lagstiftning. Krystade upplägg med sysselsättningstillfällen och liknande som saknar en direkt koppling till avtalet borde istället ge plats åt bra upphandlingar som gynnar konkurrens, sparar skattepengar och som håller i längden.
    Upphandlingsavdelningar runt om i Sverige borde fokusera på kärnverksamheten d.v.s att skapa bra avtal och följa upp dem!

  3. Per-Arne Sundbom skriver:
    21 juni, 2016 kl. 19:37

    Anders Kron sammanfattar det hela bra. Detta sagt bl.a. mot bakgrund av att statsmakterna inte beaktat forskningen på området som visar att den offentliga upphandlingen inte är ett effektivt medel för att nå den nämnda typen av politiska mål. Här kan även nämnas Konkurrensverkets rapport Mat och marknad – offentlig upphandling (2011:4). Utvecklingen på området är även svår att förklara i ljuset av att det idag saknas effektiva medel att följa upp genomslaget för upphandlande myndigheters strävanden att bidra till aktuella samhälleliga mål. Mycket talar för, inte minst Krons anförda skäl, att nuvarande ordning medför totalt sett samhällsekonomiska förluster.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026