Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Upphandling – en arbetsmiljörisk?”

DebattCheferna i kärn- och stödverksamheter arbetar i allra högsta grad med offentlig upphandling utan att det belyses. Många arbetar dessutom utanför sin ordinarie arbetstid, skriver Stefan Berglund och ser ett stort arbetsmiljöproblem.

| 2016-11-02

”Brist på resurser, brist på resurser och brist på resurser”. Så löd mitt svar till en reporter i Almedalsveckan häromåret. Frågan som ställdes var: vilka är de tre största problemen inom den offentliga upphandlingen. Jag vidhåller denna ståndpunkt i dag men inser att det jag menade då har minst ytterligare en dimension.

Mitt svar avsåg den uppenbara brist på antalet upphandlare som finns i kommuner, landsting och övrig offentlig sektor. De hinner inte sätta sig in ordentligt i enskilda upphandlingar, marknadsförutsättningar eller utveckla vassa krav gällande hållbarhetsaspekter. Än mindre finns tid för att kvalitativt följa upp ingångna avtal. Många upphandlingsfunktioner går på knäna. Självfallet finns det fina undantag men de är mycket få.

Det kan konstateras att det finns för få upphandlare som projektleder alla upphandlingar som behöver göras. Det rör sig om upphandlingar och affärer till makalöst stora monetära värden i dessa över 20 000 upphandlingar per år.

Lösningen är egentligen tämligen enkel; utbilda och anställ fler upphandlare. Eller är detta hela sanningen?

Nej, säger jag. Som konsult inom upphandling och offentliga affärer träffar jag väldigt många upphandlare men även chefer i kärn- och stödverksamheter. Dessa chefer arbetar i allra högsta grad med offentlig upphandling utan att detta egentligen belyses. Det är dessa chefer som beställer upphandlingarna som ska utföras av upphandlarna.

Det är dessa chefer som ytterst ansvarar för att kravspecifikationen för köpet tas fram. Utan en ordentlig kravspecifikation som beskriver önskad effekt av inköpet, funktionskrav, tekniska krav och allt annat som är essensen till inköpet så är det ett skott i mörkret. Om du inte beskriver det du ska köpa på ett bra sätt, hur ska då marknaden kunna förstå dina krav och behov för att kunna möta upp med en kvalitativ leverans?

Sedan i april i år har jag genomfört en undersökning. Möjligen är denna undersökning mindre vetenskapligt korrekt genomförd men svaren säger ändå något anser jag. Under perioden har jag ställt följande fyra frågor till 24 chefer inom kärn- eller stödverksamhet i offentlig förvaltning som jag vet är kravställare till upphandlingar.

Fråga 1: Står det i din arbetsbeskrivning att du ska lägga ett visst antal procent av din arbetstid till upphandlingsrelaterade frågor?
Fråga 2: Känner du att högsta ledningen i din organisation har förståelse för och insikt om att du arbetar med upphandlingsrelaterade frågor?
Fråga 3: När utför du arbetet som handlar om upphandlingsrelaterade frågor?
Fråga 4: Uppskatta hur många timmar i veckan som du arbetar med upphandlingsrelaterade frågor.

Nu till den ytterligare dimensionen av problemen med offentlig upphandling. På fråga 1 svarade ingen Ja. På fråga 2 svarade två personer Ja. Svaren på fråga 3 och 4 svarade 18 personer att deras arbete med upphandlingsrelaterade frågor sker utanför den ordinarie arbetstiden. Snittiden som dessa chefer lägger på detta arbete är 5,3 timmar i veckan, alltså utanför ordinarie arbetstid.

Är det ur ett arbetsmiljömässigt perspektiv hållbart att ett stort antal chefer i offentlig sektor lägger tid på upphandlingsrelaterade frågor utanför sin ordinarie arbetstid? Borde inte detta arbete vara en naturlig del av det faktiska arbetsinnehållet inom ramen för den ordinarie arbetstiden? En naturlig följfråga är självfallet hur engagerat arbetet med upphandling blir när det sker på tid som egentligen torde vara privat. Finns det en risk för att dessa chefer bränner ut sig?

Bristen på resurser inom den offentliga upphandlingen är påtaglig. Dessvärre på fler plan än vid första anblicken. Det är min fullständiga övertygelse att chefer inom kärn- och stödverksamheter såväl som vid upphandlingsfunktionerna vill åstadkomma goda resultat och ge mesta möjliga nytta för varje skattekrona. Däri ligger inte problemställningen.

Det är verkligen dags för de politiska beslutsfattarna i kommuner, landsting och statsförvaltningen att visa sitt genuina intresse för bättre affärer och tilldela resurser för att göra detta möjligt. Alternativet är fortsatt slöseri av resurser och risk för utarmning av chefsleden och upphandlingsfunktionerna. Att driva ett effektivt inköpsarbete är lönsamt i fler dimensioner än i reda kronor.

Stefan Berglund
Upphandlings- och affärskonsult samt grundare av Den Bra Affären Sverige

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026