Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Upphandling ska göras om – hur gör vi bäst?

Expertsvar"Vi har genomfört en upphandling som har blivit överprövad till följd av vissa formaliabrister och upphandlingen måste göras om. Hur ska vi tänka inför omtaget?" Magnus Nilsson svarar.

| 2016-10-14

Fråga: “Vi har genomfört en upphandling som har blivit överprövad till följd av vissa formaliabrister och upphandlingen måste göras om. Vi står nu i begrepp att börja om igen, men i grund och botten är vi nöjda med förfrågningsunderlaget och de tilldelningskriterier som vi hade definierat. Hur ska vi tänka inför omtaget?”

Svar: Det du beskriver är en rätt vanlig situation. Någon typ av formell brist i förfrågningsunderlaget eller i hanteringen under upphandlingen uppdagas och det leder till att upphandlingen får göras om, trots att den i sak varken är dålig eller fokuserar på fel saker. Naturligtvis är detta en situation som behöver hanteras olika utifrån förutsättningarna i varje enskild upphandling.

Generellt kan sägas att den största påverkan kommer sig av att situationen uppstår när ett antal anbud redan kommit in. Både den upphandlande myndigheten och anbudsgivarna har därför anledning att göra vad som går för att säkerställa att den nya upphandlingen, när den görs om, inte påverkas på ett negativt sätt av det som varit.

Generellt brukar jag titta på det tidigare förfrågningsunderlaget och de inkomna anbuden och gå igenom tre steg:

  1. Behålla, justera eller ta bort skallkrav
  2. Lägga till nytt tilldelningskriterium
  3. Spetsa befintligt tilldelningskriterium

Under steg 1 är det värt att fundera på om skallkraven i upphandlingen fick några oönskade konsekvenser, som det nu finns en möjlighet att råda bot på.

Fick anbudsgivare diskvalificeras på ett onödigt sätt för att de brast i kravuppfyllelse kring krav på leverantören? I så fall kanske kraven skulle må bra av att tydliggöras, sänkas eller rentav strykas? Omvänt, fick leverantörskraven inte avsedd effekt, så kan en ändring åt andra hållet behövas.
Finns det något område som, givet de inkomna anbudssvaren, faktiskt vore intressant att fånga upp och utvärdera, men som inte var med förra gången?

I så fall kan det under steg 2 vara läge att tillföra det i form av ett nytt tilldelningskriterium. Det här är förstås en lite mer ingripande förändring och får påverkan på utvärderingsmodellen och liknande, men är ett väldigt säkert sätt att säkerställa att den nya upphandlingen ”nollställs” och inte påverkas för mycket av det som varit.

En variant här kan vara att helt byta ut ett tidigare tilldelningskriterium mot ett nytt, vilket kan ge mindre påverkan på kring-
liggande aspekter, som utvärderingsmodell och liknande, men ändå åstadkomma en motsvarande omstart.

Om det är som frågeställaren indikerar, att man är nöjd med det tidigare underlaget, så återstår steg 3. Det innebär en analys av de befintliga tilldelningskriterierna och de svar som kommit in, för att fundera på om det i omannonseringen går att förändra kriteriet något och fokusera till exempel på någon del av kriteriet som gjorde särskilt stor skillnad i de tidigare anbuden. Detta för att undvika situationen att identiska anbud lämnas in eller att de nya anbuden alltför mycket låter sig påverkas av den tidigare vinnaren.

Ett par exempel på justeringar under punkt 3 skulle kunna vara:

  • Det tidigare kriteriet tog fasta på hur anbudsgivarens process såg ut för sin leverans av service och support.
    Det visade sig att flera anbudsgivare hade väldigt snarlika processer på en övergripande nivå och det var svårt att se någon utslagsgivande skillnad. Därför ”spetsas” tilldelningskriteriet till att gå på djupet inom ett par delar av service- och supportleveransen genom att beskriva tre typfall, där anbudsgivaren får beskriva mer i detalj hur dennes övergripande process tillämpas i just de beskrivna typfallen.
  • Tidigare kriterium tog fasta på en bedömning av anbudsgivarens kompletta genomförandebeskrivning (projektplan eller liknande).
    Det visar sig att alla inkomna planer är svajiga i den del som ska beskriva den upphandlande myndighetens resurssättning och åtaganden.
    I omtaget fokuseras därför tilldelningskriteriet på just gränsdragningen mellan den upphandlande myndigheten och leverantören och på vilka konkreta åtaganden som leverantören identifierar och anser ska åläggas den upphandlande myndigheten (fortfarande begärs en beskrivning in av helheten).

Magnus Nilsson, upphandlingskonsult, Peak Procurement. 

Den här artikeln kommer från tidningen Upphandling24.

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026