Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Upphandling ska göras om – hur gör vi bäst?

Expertsvar"Vi har genomfört en upphandling som har blivit överprövad till följd av vissa formaliabrister och upphandlingen måste göras om. Hur ska vi tänka inför omtaget?" Magnus Nilsson svarar.

| 2016-10-14

Fråga: “Vi har genomfört en upphandling som har blivit överprövad till följd av vissa formaliabrister och upphandlingen måste göras om. Vi står nu i begrepp att börja om igen, men i grund och botten är vi nöjda med förfrågningsunderlaget och de tilldelningskriterier som vi hade definierat. Hur ska vi tänka inför omtaget?”

Svar: Det du beskriver är en rätt vanlig situation. Någon typ av formell brist i förfrågningsunderlaget eller i hanteringen under upphandlingen uppdagas och det leder till att upphandlingen får göras om, trots att den i sak varken är dålig eller fokuserar på fel saker. Naturligtvis är detta en situation som behöver hanteras olika utifrån förutsättningarna i varje enskild upphandling.

Generellt kan sägas att den största påverkan kommer sig av att situationen uppstår när ett antal anbud redan kommit in. Både den upphandlande myndigheten och anbudsgivarna har därför anledning att göra vad som går för att säkerställa att den nya upphandlingen, när den görs om, inte påverkas på ett negativt sätt av det som varit.

Generellt brukar jag titta på det tidigare förfrågningsunderlaget och de inkomna anbuden och gå igenom tre steg:

  1. Behålla, justera eller ta bort skallkrav
  2. Lägga till nytt tilldelningskriterium
  3. Spetsa befintligt tilldelningskriterium

Under steg 1 är det värt att fundera på om skallkraven i upphandlingen fick några oönskade konsekvenser, som det nu finns en möjlighet att råda bot på.

Fick anbudsgivare diskvalificeras på ett onödigt sätt för att de brast i kravuppfyllelse kring krav på leverantören? I så fall kanske kraven skulle må bra av att tydliggöras, sänkas eller rentav strykas? Omvänt, fick leverantörskraven inte avsedd effekt, så kan en ändring åt andra hållet behövas.
Finns det något område som, givet de inkomna anbudssvaren, faktiskt vore intressant att fånga upp och utvärdera, men som inte var med förra gången?

I så fall kan det under steg 2 vara läge att tillföra det i form av ett nytt tilldelningskriterium. Det här är förstås en lite mer ingripande förändring och får påverkan på utvärderingsmodellen och liknande, men är ett väldigt säkert sätt att säkerställa att den nya upphandlingen ”nollställs” och inte påverkas för mycket av det som varit.

En variant här kan vara att helt byta ut ett tidigare tilldelningskriterium mot ett nytt, vilket kan ge mindre påverkan på kring-
liggande aspekter, som utvärderingsmodell och liknande, men ändå åstadkomma en motsvarande omstart.

Om det är som frågeställaren indikerar, att man är nöjd med det tidigare underlaget, så återstår steg 3. Det innebär en analys av de befintliga tilldelningskriterierna och de svar som kommit in, för att fundera på om det i omannonseringen går att förändra kriteriet något och fokusera till exempel på någon del av kriteriet som gjorde särskilt stor skillnad i de tidigare anbuden. Detta för att undvika situationen att identiska anbud lämnas in eller att de nya anbuden alltför mycket låter sig påverkas av den tidigare vinnaren.

Ett par exempel på justeringar under punkt 3 skulle kunna vara:

  • Det tidigare kriteriet tog fasta på hur anbudsgivarens process såg ut för sin leverans av service och support.
    Det visade sig att flera anbudsgivare hade väldigt snarlika processer på en övergripande nivå och det var svårt att se någon utslagsgivande skillnad. Därför ”spetsas” tilldelningskriteriet till att gå på djupet inom ett par delar av service- och supportleveransen genom att beskriva tre typfall, där anbudsgivaren får beskriva mer i detalj hur dennes övergripande process tillämpas i just de beskrivna typfallen.
  • Tidigare kriterium tog fasta på en bedömning av anbudsgivarens kompletta genomförandebeskrivning (projektplan eller liknande).
    Det visar sig att alla inkomna planer är svajiga i den del som ska beskriva den upphandlande myndighetens resurssättning och åtaganden.
    I omtaget fokuseras därför tilldelningskriteriet på just gränsdragningen mellan den upphandlande myndigheten och leverantören och på vilka konkreta åtaganden som leverantören identifierar och anser ska åläggas den upphandlande myndigheten (fortfarande begärs en beskrivning in av helheten).

Magnus Nilsson, upphandlingskonsult, Peak Procurement. 

Den här artikeln kommer från tidningen Upphandling24.

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026