Kontraktet är värderat till fem miljarder kronor och bygger på en totalentreprenad i samverkan med bland annat spår, vägar, kontaktledningar och en bro över Fyrisån för en 17 kilometer lång spårvägssträckning.
Kommunstyrelsen i Uppsala gav vid sitt senaste sammanträde klartecken för att gå vidare med jätteinvesteringen efter utvärdering av en första fas fram till 17 april med kvalificering av anbudsgivare.
Arbetet bedöms hittills som lyckat med internationellt intresse och ett antal företag som klarat kommunens kravprofil och kvalificerat sig för att lämna anbud.
Uppsala kommun kräver bland annat hög samarbetsförmåga och erfarenhet av komplexa infrastrukturprojekt i urban miljö.
– Det är otroligt viktigt för oss att hitta en stabil, trygg leverantör som kan ta sig an det här komplexa projektet. De leverantörer som får lämna anbud kommer alla arbeta hårt för att få genomföra ett av Sveriges största byggprojekt just nu, så det är höga krav, säger Mario Rivera, huvudprojektledare för spårvägen på Uppsala kommun.
Kommunens stadsbyggnadsdirektör har fått politikernas förtroende att besluta om tilldelning med inriktningen att det kan ske i höst och med trafikstart 2029.
Spårvägsprojektet splittrar Uppsalapolitikerna med styrande Socialdemokraterna som pådrivande men protester från flera andra partier.
M och KD är exempelvis kritiska mot att upphandlingen inte innehåller en klausul som ger kommunen rätt att häva avtalet om de politiska majoritetsförhållandena ändras i Uppsala.
SD och C vill hellre se en satsning på snabbusslinjer – BRT, Bus rapid transit – liknande det som är aktuellt i bland annat Örebro.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer