Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Usla krav ger usla leveranser”

DebattDet är med all rätt mycket fokus i medierna på undermåliga leveranser från privata utförare, framför allt inom välfärden. Problemet är detsamma från egna interna leverantörer (utförare) men det har inte uppmärksammats tidigare. Trots det skapar problemet en politisk debatt med krav på förbud och monopol i olika former, skriver Anders Kron.

| 2016-12-12

Det är inte associationsformen och ägandet som avgör kvaliteten utan sättet som vi arbetar, det som man brukar kalla verksamhetsprocesser. Genom regelbunden uppföljning skapar vi en så kallad lärandeprocess, där vi drar nytta av eventuella misstag och kontinuerligt förbättrar arbetssättet.

Det är redan i dag mycket fokus på uppföljning och styrning inom upphandling. Regeringens kommande proposition om upphandling och framför allt då § 17 om kollektivavtalsliknande former, kommer också ställa ännu större krav på uppföljning.

Trots det konstaterar både LO-distriktet i Stockholm och Näringslivets regelnämnd i nyligen publicerade rapporter att stora brister finns redan i dag i uppföljningen av upphandling inom offentlig sektor.

Vi löser inte problemet med dåliga leveranser genom att förbjuda privata/externa alternativ. I stället måste vi följa upp att leverantörerna, både interna och externa, verkligen gör det de ska, så kallad operativ inköpsstyrning.

Baserat på erfarenheterna från denna process kan vi sedan successivt förbättra vårt kravställande så att uppföljningen verkligen görs mot de krav som ställts. Detta förutsätter dock att  kraven över huvud taget är uppföljningsbara, alltså inte politisk slogan av typen ”i demokratisk anda” eller ”innovativ kultur ”, utan tydliga kvantifierbara mål och mått.

Möjligheten att följa upp bygger ju på att kraven är rätt formulerade från början i strategifasen av upphandlingsprocessen, det vill säga i definitionen av behoven och hur de ska tillfredsställas.

Detta underlättas av om upphandlingsavdelningen har ett ansvar för hela inköpsprocessen, inte bara själva upphandlingsdelen. Upphandlingsavdelningarna måste då ställa om från att producera juridiskt korrekta offentliga upphandlingar till att bli en professionell beställarorganisation

En sådan förändring ställer dock helt nya krav på inköps-/upphandlingsavdelningens kompetens och arbetssätt. Dessutom måste den övergripande styrningen av inköps-/upphandlingsverksamhet ändras och bli mer långsiktig över mandatperioderna. Det går inte att enbart vara producent av juridiskt korrekta upphandlingar den ena dagen och vara en professionell beställarorganisation nästa dag.

Jag föreslår därför:
•Utveckla den operativa inköpsuppföljningen så att man drar erfarenheter av eventuella misstag, och hela tiden utvecklar inköps-/upphandlingsverksamheten.
•Ge upphandlingsavdelningarna ett helhetsansvar för hela inköpsprocessen.
•Utveckla avdelningens kompetens genom en kombination av kompetensutveckling och kompetensväxling vilket också ökar den interna trovärdigheten hos avdelningen.
•Dessa förändringar skapar förutsättning för användning av nya arbetssätt som kategori-styrning eller ”Contract management”.

Inköp är en lärandeprocess. Genom att ge inköpsavdelningen ansvar för hela inköpsprocessen möjliggör vi en effektiv uppföljning av hela processen och säkerställer att användaren får mesta möjliga nytta för pengarna, oberoende av om leverantören är privat eller offentlig.
Anders Kron
grundare och partner i kunskapsföretaget Convendor

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”Usla krav ger usla leveranser””

  1. Louise Mattsson skriver:
    15 december, 2016 kl. 08:45

    Avtalsuppföljning och se tillbaka på vad som var mindre bra i tidigare upphandling inom den kategorin av tjänster eller produkter är ett måste för att få till ett bra anbud/avtal.
    Att försöka sätta sig in i var och en bransch är viktigt. Ta in värdefull information från de som kommer att jobba med kommande leverantörer är ett framgångskoncept.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026