Något krav på tidsfrister för en domstols handläggning av upphandlingsmål blir det inte enligt utkastet, men väl ett allmänt skyndsamhetskrav som domstolarna måste förhålla sig till.
Dessutom begränsas leverantörers möjligheter att åberopa nya omständigheter utifrån en given tidsgräns genom så kallad preklusionfrist.
-Förslagen möjliggör för upphandlande myndigheter och leverantörer att fokusera mer på en bra och hållbar affär i stället för att behöva oroa sig för risken för utdragna domstolsprocesser, säger civilminister Lena Micko.
Förslagen bygger på dubbla betänkanden – överprövningsutredningen från 2015 och förenklingsutredningen från 2018 – och syftar till att upphandlingsmål ska avgöras snabbare och med en process som blir mer förutsägbar för parterna.
Den lagrådsremiss som nu finns som utkast har 31 mars 2021 som sista svarsdatum och banar väg för förändringar av LOU, LUF, LUK och LUFS.
Överprövningsutredningens hade föreslagit en tidsfrist på 90 dagar för upphandlingsmål. Regeringen väljer istället en mjukare linje med ett mer allmänt skyndsamhetskrav.
Tanken är att det ska påskynda domstolsprocessen. I utkastet till lagrådsremiss hänvisas till statistik från Domstolsverket att förvaltningsrätterna har en genomsnittlig handläggningstid för överprövningsmål på 3,1 månader och att det är förhållandevis snabbt jämfört med andra måltyper.
”Sammantaget bedöms införandet av ett lagstadgat skyndsamhetskrav kunna bidra till en enhetligare handläggning av målen i domstolarna samt till snabbare och mer förutsägbara handläggningstider i varje enskilt mål. Därigenom kan de negativa effekterna av att en upphandling blir överprövad minskas, samtidigt som Sveriges förutsättningar att även i fortsättningen leva upp till skyndsamhetskravet i rättsmedelsdirektiven ökar.”, lyder sammanfattningen i utkastet från finansdepartementet.
I frågan om preklusionfrist föreslås en gräns i förvaltningsrätten på två veckor från det datum då en överprövning registreras då nya omständigheter kan åberopas.
I kammarrätten är förslaget att en leverantör endast får ange nya omständigheter om det inte varit möjligt tidigare eller om det finns en giltig ursäkt.
Regeringen vill också se klargöranden på ett flertal områden genom nya skrivningar i upphandlingslagstiftningen.
Det gäller tidsgränser för brottslighet eller övriga missförhållanden som skäl för uteslutning av en leverantör där förslagen är en gräns på fem respektive tre år.
I utkastet finns även ett förtydligande kring icke-direktivstyrda upphandlingar där krav på efterannonsering inte ska gälla om värdet understiger 100 000 kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer