Våren 2015 avslöjade Sveriges Televisions Uppdrag Granskning bland annat att Sjöfartsverkets helikopterupphandling till stor del administrerats via tjänstemäns privata mejladresser och som därmed inte diarieförts. Sedan kom uppgifter om att e-posttrafik även med regeringskansliet skett utanför tjänstemejlsystemet.
Dessutom kan upphandlingen av de sju helikoptrarna också bryta mot grundlagen. Avtalet med den italienska tillverkaren signerades, med Näringsdepartementets vetskap, två månader innan riksdagen formellt godkände köpet.
– Man kör över möjligheterna för riksdagen att fatta beslut i enlighet med grundlagens regleringar i 9:e kapitlet om finansmakten, säger Karin Åhman, professor i offentlig rätt vid Uppsala universitet, till Uppdrag Granskning.
Nu har Riksrevisionen kommit med en rapport (pdf) av verksamheten och den är skarp i sin kritik. Allvarlig kritik riktas bland annat mot myndighetens representationstillfällen där tio av tolv fall visade på felaktigheter.
När det gäller upphandlingar och inköp är bristerna omfattande: “Vid granskningen har Riksrevisionen gått igenom SjöV:s rutiner för inköpsplanering. Genomgången visar att SjöV inte på ett tillräckligt strukturerat sätt planerar och genomför inköp samlat för olika varu- och tjänstegrupper.”
Vidare skriver man att: “SjöV bedöms inte heller följa upp gjorda inköp och upphandlingar tillräckligt strukturerat och ingående. Saker som är viktiga att följa upp är om det finns otillåtna direktupphandlingar, att ramavtal efterlevs och att villkor i tecknade avtal faktiskt efterlevs.”
När Riksrevisionen tittat på enskilda upphandlingar visar det sig att det finns briser hos 5 av de 18 slumpmässigt utvalda leverantörerna som revisionen granskat.
Därför är tonen i rapporten också hårdare när det gäller detta: “Riksrevisionen har granskat inköp av juridiska tjänster från sju leverantörer som under januari–oktober 2015 har anlitats för sammanlagt 4 570 tusen kronor. Trots att SjöV löpande köper in juridiska tjänster har myndigheten under 2015 inte haft något ramavtal för dessa inköp, vilket innebär att varje inköp har behövt föregås av en upphandling.”
Riksrevisionens granskning visar också att ett av de granskade inköpen överstiger beloppsgränsen för direktupphandling. Rapporten menar att det underlag som Sjöfartsverket upprättat inför upphandlingen är bristfälligt och det dessutom saknas tydlig motivering till varför en annonserad upphandling enligt LOU inte gjorts. Det saknas även kvalitets- och prisjämförelse mellan olika leverantörer. Flera inköp som gjorts under beloppsgränsen har, enligt rapporten, delats upp för att undgå offentlig upphandling.
“Inköpen från de övriga sex leverantörerna har var för sig under 2015 anlitats under beloppsgränsen för direktupphandling. Inköp får dock inte delas upp på olika leverantörer för att understiga beloppsgränsen för direktupphandling. Riksrevisionen har inte bedömt om inköpen har delats upp på sådant sätt, men kan dock notera att SjöV inför 2015 inte har tagit fram någon dokumentation på hur SjöV ser på juridiktjänster och enligt vilken indelning som upphandlingarna ska göras. Riksrevisionen noterar vidare att det saknas avtal med tre av de anlitade leverantörerna av juridiska tjänster”, står det i rapporten.
Även Riksenheten mot korruption, Konkurrensverket, Konstitutionsutskottet och JO har pågående utredningar.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer