Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Varnar för korruptionsvåg

Lågkonjunkturen gör att risken för korruption vid upphandlingar ökar. Det menar Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.

| 2023-01-11

I en intervju med Dagens Industri lyfter Rikard Jermsten, generaldirektör för Konkurrensverket, fram risken för att korruptionen ökar när konjunkturen försämras snabbt.

– I lågkonjunktur är det extra viktigt att säkerställa att reglerna följs. Inte minst för att marginalerna sjunker – det kan öka incitamenten att använda sig av otillåtna metoder, säger han till tidningen.

Eftersom Konkurrensverkets resurser är begränsade tvingas myndigheten sålla ”ganska hårt”, enligt Jermsten.

– Det blir att vi jagar de allra fulaste brotten mot bland annat upphandlingsreglerna. De förekommer överallt.

Läs mer: KonkurrensverketKorruptionOtillåten Direktupphandling

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Varnar för korruptionsvåg"

  1. T skriver:
    11 januari, 2023 kl. 19:14

    “Korruption” är ett väldigt brett begrepp. För upphandlingar är det bra att vara litet mer specifik. T.ex. är rena mutbrott riktade mot upphandlare sällsynta (pengamutor är sällsynta i Sverige i största allmänhet. Vi ligger bra till i Transparency Internationals index). Det är också svårt i allmänhet att komma undan med att snedvrida upphandlingar i offentlig sektor, pga de system som hanterar upphandlingsförfarandet (digitala lås och logg för anbudsöppning t.ex.).

    Det är förstås fortsatt så att obetänkliga eller oroliga beställare kan snedvrida underlag på ett sätt som är svårt för en upphandlare att upptäcka och motverka, men det tenderar att poängteras av företagen som ska lämna anbud, samt kan blottläggas vid domstolsprövning.

    Däremot kan det såklart uppstå ökade incitament för konkurrensbegränsande samarbeten på marknaden. Här har KKV ställt upp önskemål att upphandlare ska hålla utkik efter sådana situationer, men i realiteten är det mycket svårt. En traditionell upphandlare har heller inte tid att eftersöka eller ifrågasätta mer än vad som inkommer i samband med anbud.

    Man ska vara försiktig att varna för korruption i allmänhet eftersom det kan sprida misstro mot parter och roller som inte förtjänar detta. Därför vore det av intresse att KKV konkretiserar sin oro, samt styrker den med empiriska belägg – antingen historiska eller från jämförbara länder.

  2. Joe skriver:
    18 januari, 2023 kl. 20:10

    Hej T,
    det finns mer att läsa på andra ställen om vad KKV menar är korruption än i denna artikel på upphandling24. Jag tror den här gången åsyftar KKVs direktör otillåtna direktupphandlingar. Jag delar KKV bedömning att andelen suspekta direktupphandlingar är generellt stor 25-50%. En annan möjlighet är att myndigheter bara är väldigt dåliga på att upphandla. Jag vet inte vad som är bättre.

    Den vanligaste formen som man enkelt kan bevittna som anbudsgivare är att direktupphandlingar vinklas på olika sätt mot vänner och bekanta. Kanske bjuds dem in utan konkurrens eller väljs in på godtyckliga grunder före andra leverantörer.

    Dessa företeelser är relativt vanliga och inte alls svåra att genomföra för en myndighetschef. Det gäller inte miljonbelopp med det är tio- och hundratusentals kronor som går till myndighetspersonernas personliga kontakter. I Sverige betalar man inte mutor, man byter tjänster med varandra. Jag anlitar dig så kanske anlitar du min son lite längre fram, osv. Även om LOU har lättillämpliga regler mot den här typen av olämpliga förehavanden och krav på bevisning är faktiskt inte så krävande (det är ju myndigheten som ska bevisa att de var transparanta och likabehandlande) dömer domstolar sällen emot upphandlande myndigheter och på så sätt normaliseras beteendet.

  3. T skriver:
    19 januari, 2023 kl. 12:33

    Tack Joe!

    Jag delar större delen av dina perspektiv.

    Korruption i Sveriges i allmänhet handlar, precis som du nämner, om vänskapskorruption (jäv, nepotism, etc.) – inte penga- eller gåvomutor (även om dessa förekommer).

    Ingången för att snedvrida upphandlingar ligger främst i att vända sig till verksamheter och beställare. Handlar det om en upphandling över tröskelvärdet ska normalt en upphandlare sköta processen och denne är nog i grunden att anse som en av de mest korruptionsresistenta instanserna i offentlig verksamhet.

    Undantagen uppstår i huvudsak 1) när upphandlingsföremålet är av sådan teknisk natur att upphandlaren får svårt att upptäcka snedvridningar i den kravbild som beställaren lägger upp, 2) När det ingå stark styrning (t.ex. från politiskt håll) i kravställningen som skriver över eventuella invändningar från ansvarig upphandlare, 3) när upphandlaren är junior och missar saker av oerfarenhet, eller 4) När upphandlaren är för “pragmatisk” och låter upphandlingen snedvridas av lojalitet till verksamheten (inte ett helt ovanligt fenomen ju mer senior/luttrad upphandlaren blir, eftersom upphandlingslagstiftningen i sig är stel/oflexibel utifrån ett affärsperspektiv). Lägg till detta upphandlingskonsulter som normalt tvingas vara med lojala till beställare och styrgrupper/ledning och därför får svårare att hålla emot ur LOU-perspektiv.

    När det kommer till direktupphandlingar är det ofta så att verksamheten själv har rådighet över dessa (utan att behöva blanda in upphandlare). Då uppstår 3 risker: 1) Att beställaren är okunnig om vad som skapar snedvridning, 2) att beställaren låter sig påverkas av vissa leverantörer (risk för vänskapskorruption mm.), samt 3) att beställaren är såpass nervös att den styr direktupphandlingen mot en viss leverantör av rädsla att testa alternativen (vanligt när det handlar om strategiska leverantörer, flaskhalsar eller inlåsningar).

  4. T skriver:
    19 januari, 2023 kl. 12:34

    “Över tröskelvärdet” ovan ska såklart vara “över direktupphandlingsgränsen”.

  5. Senior skriver:
    19 januari, 2023 kl. 15:23

    Jag håller helt med KKV i deras analys om risken för korruption.
    Tyvärr saknar många upphandlande myndigheter ett strategiskt arbetssätt som säkrar att inköp sker enligt regelverket. Att tillåta verksamheterna att själva genomföra direktupphandlingar utan att detaljstyra vilka kategorier och eller varugrupper som det kan ske i är bara att stoppa huvudet i sanden.
    Det är inte upphandlarna som är risken, det är till 100 % beställarna/kravställarna som försöker styra till i deras ögon rätt leverantör.
    Jag är fullständigt övertygad om att minst 50 % av alla så kallade direktupphandlingar skulle kunna paketeras av strategiska upphandlare och mappas in i en kategori eller varugrupp där en inköpsstrategi finns som också säkerställer att inköpet sker på bästa sätt och med en fungerande konkurrens.
    Som så många andra redan har sagt i debatterna så är nyckeln att lyfta offentligt inköp till en strategisk nivå. Det finns en del att lära av det privata näringslivet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026