Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Vart tog den offentliga upphandlingen vägen…?”

DebattMan kan regelbundet läsa om kammarrättsdomar som godkänner att handlingar som förekommit i upphandlingar sekretessbelagts. Ofta sekretessbeläggs ganska triviala uppgifter, till synes utan närmare reflektion kring hur sekretessen påverkar konkurrensen. Jag saknar en debatt om vart offentligheten i den offentliga upphandlingen tog vägen, skriver Ulf Sjölin.

| 2017-01-25

Syftet med offentligheten är att anbudsgivare (och allmänhet) ska kunna kontrollera att regelverket följs. I Sverige brukar vi (i högtidstalen) framhäva vår långvariga tradition inom området – vår stolta offentlighetsprincip. Den innebär i korthet att allt, efter en period av absolut sekretess under pågående upphandling, ska vara offentligt. Detta ger goda möjligheter till kontroll av att allt gått rätt till, men öppnar också en möjlighet för företag att ”lära sig av” alternativt ”stjäla från” konkurrenterna.

Synsättet ”lära sig av” bygger på en inställning om att en stor/total öppenhet långsiktigt är gynnsam för hela köparkollektivet, eftersom det medför en ständigt stegrande konkurrenssituation, exempel: alla som deltog i en upphandling, får veta att det krävdes ett pris om XX kr för att vinna, därmed kommer alla att försöka pressa sig under det priset i nästa upphandling (XX kan lika gärna avse metoder, upplägg, med mera). Enligt detta synsätt kan du vinna en upphandling på din nya metod, upplägg, prisbild, etcetera.

Synsättet ”stjäla av” konkurrenterna har i stället perspektivet att det inte längre lönar sig för företag att försöka utveckla nya produkter eller metoder, eftersom dessa snart kommer att stjälas/kopieras av lata konkurrenter som inte kan eller orkar utveckla själva. Detta synsätt ligger bakom företeelser som patent och andra upphovsrätter. Enligt denna skola borde man alltså kunna vinna flera upphandlingar genom samma nya metod, upplägg, etcetera – eftersom den hålls hemlig för konkurrenterna.

Det finns flera kontrollmöjligheter kring den offentliga upphandlingen – de mest grundläggande är leverantörers möjlighet till överprövning. För att den ska ha ett reellt innehåll, måste anbudsgivare rimligen få ta del av information kring upphandlingen. Detta är reglerat genom tilldelningsbeslut/avtalsspärr, varigenom anbudsgivarna ska meddelas ”beslutet och skälen för detsamma”. Intetsägande motiveringar kan medföra att avtalsspärren överhuvudtaget inte startat. Det anses också att sådant som varit avgörande för utfallet, normalt det som utvärderats (kriterierna), knappast kan sekretessbeläggas, eftersom det skulle omöjliggöra kontrollen av om rätt anbudsgivare vann.

I dag framställs regelmässigt önskemål om sekretess för allt större delar av anbuden. Själva önskemålen är längre, ofta med nästan identiska formuleringar, ibland med hänvisningar till EU-domar med oklar relevans i Sverige, och ofta med krav på dialog/samverkan inför eventuellt offentliggörande.

Överraskande ofta medger kammarrätten utifrån generella resonemang sekretess för uppgifter som definitivt utgjort en del av bedömningen och beslutet, och till synes helt utan förståelse för kontrollbehovet i den offentliga upphandlingen. Detta leder i sin tur till att köparsidan i än högre utsträckning accepterar önskemål om sekretess, domsluten ger stöd för att uppgifterna förtjänar sekretess, och det är ju också ”bekvämt”(det blir ju svårare att överpröva, och ”om det är viktigt kan de alltid överklaga”).

Domstolarna och märkligt nog även köparsidan tycks sakna ett långsiktigt konkurrensperspektiv, vilket urholkar kontrollmöjligheterna. Om sekretessbeläggandet av anbudsuppgifter ökar, försvåras anbudsgivarnas möjligheter till kontroll, vilket lär begränsa det redan i dag svala intresset att delta i upphandlingar. Missnöjda anbudsgivare skulle tvingas ”begära överprövning in blanco”, varpå diverse sekretessfrågor komplicerar och försenar processen. Jag förordar i stället en avsevärt stramare syn på vad som förtjänar sekretess i linje med synsättet ”lära sig av konkurrenterna” – i normalfallet lämnas samtliga uppgifter ut.

Den som verkligen har en unik produkt/metod och inte vill riskera informationsläckage, kan tvingas avstå från att delta i offentlig upphandling under den tid man kan dra kommersiell nytta av sitt försprång på annat håll. Min erfarenhet från otaliga anbud är dock att de ”unika egenutvecklade metoder” som man vill sekretessbelägga, oftast är ganska självklara arbetssätt inom respektive bransch. Hur ser övriga Upphandlarsverige på frågan?

Ulf Sjölin
Sjölin & Partners
Managementkonsult och rådgivare till offentlig sektor

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

4 kommentarer på "“Vart tog den offentliga upphandlingen vägen…?”"

  1. Mattias skriver:
    26 januari, 2017 kl. 08:19

    Intressant debatt. En intressant aspekt som också kan tas upp är att den enskilde inköparen/upphandlaren kan bli personligt ansvarig för om denne lämnar ut uppgifter som borde ha sekretessbelagts. Därför är det nog ofta inte enbart av “bekvämlighetsskäl” som Leverantörens sekretessbegäran godtas (det tar minst en hel arbetsdag att maska många anbud), utan även denna osäkerhet kan nog bidra till att uppgifter sekretessbeläggs.

  2. Peter skriver:
    29 januari, 2017 kl. 20:36

    Om de ”unika egenutvecklade metoder som man vill sekretessbelägga, oftast är ganska självklara arbetssätt inom respektive bransch.”, vad är det då konkurrerande anbudsgivare ska “lära sig”?

  3. FdUastudent skriver:
    8 februari, 2017 kl. 20:29

    Hej Mattias!
    Det är bland annat detta jag tycker att vi behöver diskutera mer!
    Om exvis lagen om företagshemligheter (som ofta åberopas kring sekretess/skada) anses sekundär till OSL, så är väl frågan om Sverige skulle straffa den tjänsteman som i linje med “offentlighetsprincipen” lämnar ut mtrl…? Särskilt om man i tveksamma fall, ska fria från ansvar…
    OM detta verkligen skulle ske, borde vi kanske sluta låtsas som vi fortfarande har någon offentlighetsprincip!
    //Ulf

  4. Emmelie Rova skriver:
    28 februari, 2017 kl. 16:06

    En annan aspekt som i praktiken inte är försumbar är väl ändå UMs intresse av att bibehålla en god affärsrelation med leverantörer/anbudsgivare. Att i förekommande fall gå emot en begäran om sekretess kan oaktat sekretessbestämmelserna skada affärsrelationerna, varför jag tror att man gärna låter domstolen spela rollen som “bad cop”, bl.a. för att inte stöta sig med anbudsgivarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026