Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Vässa ditt personliga digitala varumärke

KarriärMobilboomen skapar radikalt förbättrade möjligheter att bygga personliga digitala varumärken. Det säger marknadsföringsexperten Kaly Lacy, som är globalt analys- och innehållsansvarig på kundvårdsjätten Salesforce.

| 2014-12-16

– Ett varumärke handlar generellt om att skapa en känslomässig reaktion inför ett företag, produkt eller person, säger Kyle Lacy, som är globalt analys- och innehållsansvarig på Salesforce.

Han är expert inom varumärkesbyggande med flera böcker bakom sig, bland andra: Branding Yourself, Social CRM for Dummies och Twitter Marketing for Dummies. Tidigare arbetade han för marknadsföringstjänsten Exact Target som förvärvades av Salesforce och i oktober blev en del av deras molntjänst Marketing Cloud.

Personliga varumärken blir i framtiden att allt mer sammankopplade med företagens varumärken, betonar han.

– Personliga varumärken handlar därmed inte bara om att bygga relationer, utan också om allt närmare ömsesidiga interaktioner med företag- och individer, säger han.

Mobil- och apparatboomen ger upphov till nya kanaler för att leverera tjänster och produkter. Men de möjliggör också nya former av kundinteraktioner, utifrån vad kunderna är sysselsatta med just nu, var de befinner sig och vad de vill göra härnäst.

– För att nå dit krävs en slags mänskliggjord automation, som både innefattar företagsrelaterade processer med kanaler som sms, e-post, bloggar, sociala medier eller annat och samtidigt en väldigt personlig anpassning till mottagaren, säger Kyle Lacy.

Varumärkesbyggandet blir i allt högre usträckning en del av leveransen av produkter och tjänster. Samtidigt sker en integration mellan marknadsföring, reklam och varumärkesbyggande, men också med försäljning och tjänsteleveranser. Coca-Cola har gått från att bygga varumärket på associationsreklam, till att interagera allt mer direkt med kunderna via mobiler och i sociala medier, med kampanjer och annat.

På samma kan en jobbsökare bygga sin profiler utifrån de olika potentiella karriärvägar som denna ser framför sig. Även här går det att arbeta med upplevelser, exempelvis i form av framgångshistorier, för att sälja sig själv.

– Känn mottagaren i detalj, inte bara utifrån ålder, kön eller yrkesroller utan i ett livscykeltänkande, som handlar om att ge rätt signaler, säger Kyle Lacy.

Läs mer: Karriärnyheter Exact TargetJobbKaly LacyKyle LacyMobiltSalesforceSocial Crm For DummiesSociala MedierTwitter Marketing For DummiesVarumärke

Martin Wallström

martin.wallstrom@idg.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026