Det framgår av en rapport från Trafikverket utifrån ett regeringsuppdrag om att utreda trafik med eldrift eller biobränslen på de sju linjer som myndigheten upphandlar.
Enligt Trafikverket bör Sverige arbeta på EU-nivå för en förändring av EU:s lufttrafikförordning.
-Det råder stor osäkerhet om dagens EU-regler ger utrymme för att ställa krav som rör minskad klimatpåverkan i samband med upphandling av flygtrafik. I avvaktan på rättsliga förutsättningar är en åtgärd på kort sikt att öppna upp för viktning av mervärde i utvärderingsmodellen för åtgärder för minskad klimatpåverkan, säger utredaren Katarina Wigler.
Trafikverket betonar att teknikneutrala lösningar bör vara normen för möjligheterna till mervärden för anbudsgivare. Det kan exempelvis handla om eldrift eller så kallad additionell användning av bioflygbränsle utöver de krav som ställs genom reduktionsplikt.
Nuvarande avtalsperiod på fyra år, en maxlängd som regleras av EU:s luftfartsförordning, bör ses över med sikte på längre avtalsperioder som främjar investeringar och utveckling av ny teknik, enligt Trafikverket.
Trafikverket upphandlar idag flygtrafik i form av tjänstekoncession med tre operatörer som avtalspart: Regional Jet, Amapola och Jonair.
Avtalen löper ut hösten 2023 och täcker Arlandatrafik (med mellanlandningar) till nio mindre flygplatser i Norrland och Värmland samt de norrländska linjerna Pajala-Luleå och Östersund-Umeå.
Utöver det har Trafikverket upphandlat flyg genom tillfällig, allmän trafikplikt under pandemin för resor till norra Sverige samt Visby.
Trafikverkets inriktning är att växthusgasutsläppen från transportsektorn ska fasas ut till 2045.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer