Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Olika svar beroende på hur en fråga ställs

ExpertsvarFråga: Vad ska vi tänka på när vi ställer frågor i en anbudsprocess?

| 2016-04-06

Svar: Det finns många saker att ta hänsyn till vad gäller frågor till myndigheten under en anbudsprocess. Ibland är det rätt att ställa frågor. Ibland kan det vara bättre att låta bli, till exempel om man gör bedömningen att det går att förhandla om det som frågan gäller när väl avtalet är på plats, vilket man dock inte ska räkna med. Det viktigaste är att först tänka: Varför vill vi ställa en fråga? Vad vill vi uppnå för syfte? Det är många som glömmer dessa självklara grundfrågor. En vanlig situation är att man hittar ett eller flera krav man inte förstår. Om kravet är otydligt, rekommenderar jag att ni hanterar det på följande sätt: Först, fråga er själva: varför ställer vi frågan? Vad uppnår vi för syfte med att få klarhet, ökad tydlighet? Vad vill vi ha för tolkning – vad vill vi att det ska betyda? Skälet till att dessa frågor måste ställas internt är att det går att styra vad kravet ska ha för innebörd. Ni kan få olika svar beroende på hur frågan ställs.

Det är inte säkert att myndigheten har tänkt på vilka olika betydelser en formulering kan ha. Säg att kravets formulering är att ”leverantören ska ha tillgång till minst tio konsulter”. Om ni är ett företag som redan har tio eller fler konsulter och ni vet att konkurrerande företag inte har det, då är en relevant fråga om förtydligande: ”Ska leverantören ha tillgång till minst tio konsulter redan vid anbudstillfället eller först vid avtalsstart?”. En taktisk fortsättning på frågan är att förklara varför frågan är ställd: ”Vår erfarenhet är att kravets innebörd normalt är ’redan vid anbudstillfället’”. Skälet till den tolkningen är att myndigheter vill undvika att företag som först vid avtalsstart ska bemanna med konsulter riskerar att försena projektstarten då de inte alltid lyckas få tag på rätt personer för uppdraget. Ställ sedan frågan: ”Stämmer tolkningen att de tio konsulterna ska redovisas vid anbudstillfället?”

Nu har ni i bästa fall lyckats manövrera ut de konkurrenter som inte redan nu kan presentera ett starkt konsultteam. Men inte bara det – enligt min uppfattning har ni också gjort myndigheten en stor tjänst som annars riskerade att hamna i en svår situation. Win-win alltså. Dessutom behöver myndigheten bara svara ja eller nej på frågan, vilket förenklar för alla parter. Genom formuleringen ovan har ni gjort svaret ”binärt”, det finns inga alternativa svar. Det är mycket bättre än att myndigheten eller ni svävar ut i ett ännu otydligare svar eller fråga. Formulera alltid huvudfrågan så att det endast är ett ja eller nej-svar som kan ges.

Ytterligare en situation där det är viktigt att be om förtydligande är när det finns krav som visserligen är mycket tydligt skrivna men som vi vet att konkurrenterna har svårt att klara av. Exempel: ”Leverantören kan få betala skadestånd med upp till tio miljoner kronor för utebliven leverans.” Det är ju en klassisk skadeståndsklausul, tydlig och bra. Men har era konkurrenter, som kanske har lite vacklande ekonomi, verkligen läst den? För att ”hjälpa” konkurrenterna att se faror i avtalet och i underlaget kan ni även här lyfta upp kravet som en fråga: ”Vi tolkar skadeståndskravet som att en leverantör maximalt måste betala tio miljoner kronor i skadestånd vid utebliven leverans. Stämmer den tolkningen? Finns det ytterligare ekonomiska krav som ni som myndighet kan ställa?” Det kommer att få även den mest slarvige anbudsläsare att vakna till och kanske fatta beslutet att inte lämna anbuds alls. Även här har ni gjort myndigheten en tjänst, då de slipper anbud från företag som i många inte har satt sig in helt i vad åtagandet innebär. De chansar på att de klarar sig ändå.

Lycka till med affärerna!
Magnus Josephson

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Bolagsverket

Kontrolltjänst med förhinder

En första, begränsad version av Bolagsverkets tjänst för samordnad registerkontroll kan vara klar i slutet av 2026. Myndigheten ser dock en rad svårigheter i utvecklingsarbetet fram till en planerad slutprodukt 2028.

Riksdagsenighet om IPI

Upphandlingslagarna går mot nya ändringar 1 juli efter riksdagsbeslut som anpassning till EU:s IPI-förordning.

Foto: Mostphotos

Utlovar enklare annonsering

Verktyget Tendsign kritiseras för att vara svårt och tidsödande att använda för efterannonsering. Nu utlovar leverantören Mercell förbättringar.

Nya perspektiv från syd

Karriär

Inköp och IT som tidigare – men också en helt ny form av offentligt styrd organisation. Anna Lipkins nya chefstjänst på Skånes kommuner har både inslag av ”gammalt och nytt”.

Växer med kommunsamverkan

Stenungsunds kommuns inköpsorganisation växer med ett nytt uppdrag för kommungrannen Tjörn.

Foto: Magnus Laupa.

Politisk träta om extramiljoner

Oppositionen i Region Uppsala ville se en särskild satsning på inköpsorganisationen med sex miljoner kronor i tillskott. Men den politiska ledningen ser initiativet som överflödigt.

Lediga jobb

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Upphandlare med inriktning mot entreprenad

Strategisk inköpare inom sociala tjänster

Strategiska inköpare inom konsult- och servicearbeten

Enhetschef till upphandlingssektionen, Huddinge kommun

Senaste nyheterna

BolagsverketKontrolltjänst med förhinder
Riksdagsenighet om IPI
Utlovar enklare annonsering
Nya perspektiv från syd
Växer med kommunsamverkan
Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall
Politisk träta om extramiljoner
Inköpsvolymen ökar kraftigt
Slottner.Fler ska arbeta mot korruption
Upphandlare med inriktning mot entreprenad
Han är KKV:s nye chefsjurist
Stämmer leverantör på miljoner
Människan bakom arbetet i avtalet
Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
Upphandlare pressas av AI-anbud
Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Fel förkasta lågt anbud
Granskar mutor i upphandling
I snitt 111 anbud – per konstupphandling
Avtalscontroller för en dag
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Politisk träta om extramiljoner
  • Han är KKV:s nye chefsjurist
  • Inköpsvolymen ökar kraftigt
  • Fler ska arbeta mot korruption
  • Stämmer leverantör på miljoner
  • Upphandlare pressas av AI-anbud
  • Utlovar enklare annonsering
  • Eleonor är Västerås “avtalsdetektiv”
  • Människan bakom arbetet i avtalet
  • Nya perspektiv från syd

Läsarnas åsikter

Yngve Westerlund, MobistikUtveckling : Särskild kollektivtrafik hotas av ineffektivitet
Tack Nobina för ett välinformerat och viktigt inlägg kring den särskilda kollektivtrafiken, som i Danmark går under samlingsnamnet Flextrafik. Här…
Wild Boy : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Offentlighetsprincipen mm i alla ära men det känns mer än olustigt att behöva ge uppgifter om min arbetsgivares och min…
Jonte : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Håller med Peter! Tendium känns lite som bondfångeri i vetenskaplig förklädnad. Vi som jobbar med upphandling har väl alla råkat…
Joker : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Less upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Ja håller fullt ut med alla kommentarer ovan. Har givit upp på att efterannonsera om jag har flera anbudsområden och…
Peter Karlsson : Inköpsvolymen ökar kraftigt
Vad är det här för rapport? "Offentlig upphandling har länge varit ett område präglat av bristande transparens" följt av "Tendiums…
Tony King : Frågorna som stoppar städfusk
Branschorganisationer brukar normalt sparka bakut när det offentliga inköpare vill styra upp saker och ting så man får se detta…
SvenAntenn : Därför uteblir efterannonserna
Så är det förvisso, men om nu efterannonseringen fyller en så vital funktion för att garantera konkurrens och den fria…
Senior upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Att vi har ett regelverk som försvårar för oss upphandlare är naturligtvis irriterande och ett potentiellt arbetsmiljöproblem men ändock något…
Jan Löfgren : Frågorna som stoppar städfusk
Kravet på att personalkostnaderna ska vara minst 70% av omsättningen är inte förenligt med LOU:s proportionalitetsprincip, då kravet varken är…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 maj
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 8 maj
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 14 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Hållbar upphandling | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist
  • Allvarligt fel när vd begått brott
  • Fel att förkasta anbud som onormalt lågt
  • Subjektiv objektivitet
  • Ok med förhandlat oannonserat förfarande
  • Leverantörer från tredjeland kan uteslutas
  • Hur bevisas yrkesmässig kapacitet?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »