Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Olika svar beroende på hur en fråga ställs

ExpertsvarFråga: Vad ska vi tänka på när vi ställer frågor i en anbudsprocess?

| 2016-04-06

Svar: Det finns många saker att ta hänsyn till vad gäller frågor till myndigheten under en anbudsprocess. Ibland är det rätt att ställa frågor. Ibland kan det vara bättre att låta bli, till exempel om man gör bedömningen att det går att förhandla om det som frågan gäller när väl avtalet är på plats, vilket man dock inte ska räkna med. Det viktigaste är att först tänka: Varför vill vi ställa en fråga? Vad vill vi uppnå för syfte? Det är många som glömmer dessa självklara grundfrågor. En vanlig situation är att man hittar ett eller flera krav man inte förstår. Om kravet är otydligt, rekommenderar jag att ni hanterar det på följande sätt: Först, fråga er själva: varför ställer vi frågan? Vad uppnår vi för syfte med att få klarhet, ökad tydlighet? Vad vill vi ha för tolkning – vad vill vi att det ska betyda? Skälet till att dessa frågor måste ställas internt är att det går att styra vad kravet ska ha för innebörd. Ni kan få olika svar beroende på hur frågan ställs.

Det är inte säkert att myndigheten har tänkt på vilka olika betydelser en formulering kan ha. Säg att kravets formulering är att ”leverantören ska ha tillgång till minst tio konsulter”. Om ni är ett företag som redan har tio eller fler konsulter och ni vet att konkurrerande företag inte har det, då är en relevant fråga om förtydligande: ”Ska leverantören ha tillgång till minst tio konsulter redan vid anbudstillfället eller först vid avtalsstart?”. En taktisk fortsättning på frågan är att förklara varför frågan är ställd: ”Vår erfarenhet är att kravets innebörd normalt är ’redan vid anbudstillfället’”. Skälet till den tolkningen är att myndigheter vill undvika att företag som först vid avtalsstart ska bemanna med konsulter riskerar att försena projektstarten då de inte alltid lyckas få tag på rätt personer för uppdraget. Ställ sedan frågan: ”Stämmer tolkningen att de tio konsulterna ska redovisas vid anbudstillfället?”

Nu har ni i bästa fall lyckats manövrera ut de konkurrenter som inte redan nu kan presentera ett starkt konsultteam. Men inte bara det – enligt min uppfattning har ni också gjort myndigheten en stor tjänst som annars riskerade att hamna i en svår situation. Win-win alltså. Dessutom behöver myndigheten bara svara ja eller nej på frågan, vilket förenklar för alla parter. Genom formuleringen ovan har ni gjort svaret ”binärt”, det finns inga alternativa svar. Det är mycket bättre än att myndigheten eller ni svävar ut i ett ännu otydligare svar eller fråga. Formulera alltid huvudfrågan så att det endast är ett ja eller nej-svar som kan ges.

Ytterligare en situation där det är viktigt att be om förtydligande är när det finns krav som visserligen är mycket tydligt skrivna men som vi vet att konkurrenterna har svårt att klara av. Exempel: ”Leverantören kan få betala skadestånd med upp till tio miljoner kronor för utebliven leverans.” Det är ju en klassisk skadeståndsklausul, tydlig och bra. Men har era konkurrenter, som kanske har lite vacklande ekonomi, verkligen läst den? För att ”hjälpa” konkurrenterna att se faror i avtalet och i underlaget kan ni även här lyfta upp kravet som en fråga: ”Vi tolkar skadeståndskravet som att en leverantör maximalt måste betala tio miljoner kronor i skadestånd vid utebliven leverans. Stämmer den tolkningen? Finns det ytterligare ekonomiska krav som ni som myndighet kan ställa?” Det kommer att få även den mest slarvige anbudsläsare att vakna till och kanske fatta beslutet att inte lämna anbuds alls. Även här har ni gjort myndigheten en tjänst, då de slipper anbud från företag som i många inte har satt sig in helt i vad åtagandet innebär. De chansar på att de klarar sig ändå.

Lycka till med affärerna!
Magnus Josephson

Läs mer: Expertsvar

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026