Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

15 sätt att sabba jobbintervjun

KarriärAntalet jobb ökar och därmed också karriärmöjligheterna. Men att bli kallad till intervju är långt ifrån tillräckligt för att få ett jobb. Här är 15 misstag som kan leda till att rekryteraren ändå gör tummen ned.

| 2015-01-22

1: Inte känna till företaget. Utan kunskap framstår jobbsökaren som ointresserad, okunnig och hamnar i ett informationsunderläge. Det gäller framför allt nu för tiden, när så mycket information finns tillgänglig via nätet.

2: Inte känna till intervjuaren. Man bör åtminstone ha kollat Linkedin-konton och allmänt tillgänglig information. Det skapar helt andra förutsättningar för engagerat jobbsamtal.

3: Känna till för mycket. Men det finns också risk att gå för långt, om man exempelvis börjar tala med rekryteraren om vad dennes barn sysslar med på fritiden eller var dennes senaste semester tillbringades.

4: Anlända för tidigt. Många är så fokuserade på att inte vara försenade att man anländer alldeles för tidigt. Maximalt 15 minuter innan utsatt tid är okej, men inte en halvtimme om man inte har väldigt goda skäl, exempelvis flygtider.

5: Tala befogenheter, men inte meriter. Rekryteraren är mer intresserad av att veta vad den intervjuade har lyckats med än att i detalj beskriva det nya jobbet och dess ansvarsområden.

6: Glömma ställa frågor. En intervju bör vara en dialog. Under samtalet kan båda avgöra om person och jobb matchar. Exempel på utmanande frågor är hur relevanta projekt framskrider i dagsläget och vad som behöver göras i dessa, samt initierade frågor om hur företaget ska utveckla sina affärer.

7: Dominera samtalet. Att prata 20 minuter i sträck utan att vänta på svar visar att man inte lyssnar på andra. Det ger också intryck av att inte förstå frågan. Om frågan är vag, be om en precisering.

8: Hårdsälja. Ett fokus på egna styrkor leder lätt till överdrifter av de egna förmågorna. Försök inte verka insatt i områden som du inte är insatt i.

9: Vara för oentusiastisk. Den som verkligen vill ha ett jobb bör visa det. Ofta hindras entusiasmen av den formella intervjusituationen. Om jobbet är ditt drömjobb – säg det.

10: Inte vara sig själv. Det gäller att visa upp sin personlighet, exempelvis om man har humor. Dock utan att gå till överdrifter.

11: Baktala tidigare arbetsgivare. Oavsett orsaken till att du slutat, visa inte eventuell bitterhet efter exempelvis personkonflikter. Att säga att företaget man arbetade på var dåligt ger alltid ett negativt intryck.
 
12: Ha mobilen på. Viktiga samtal är ibland okej att ta i möten, men inte vid arbetsintervjuer. Stäng av telefonen. Om den ringer för att den har glömts på, stäng av oavsett vem som ringer.

13: Sakna svar på vanliga intervjufrågor. Vid vanliga frågor förväntar sig intervjuaren att man har förberett ett svar, exempelvis när det gäller styrkor och svagheter, i meriter och ens person. Personer utan självinsikt anses vara svåra att leda. En annan enkel fråga som ofta kräver viss förberedelse är: "berätta om dig själv".

14: Sakna svar på hypotetiska frågor. Ibland ger intervjuaren svårare frågor som inte går att förbereda. De handlar inte om att ge rätt svar, utan om att visa hur man resonerar. Exempelvis: "Hur skulle du agera i en situation med en arg kund?". Berätta då hur du tänker kring situationen och visa att du förstår komplexiteten i ett problem.

15: Dålig uppföljning. Skicka ett uppföljande meddelande, tacka för chansen att få blivit intervjuad och berätta att jobbet är intressant. Men gör meddelandet kärnfullt, personligt och informellt och följ upp viktiga aspekter av mötet.


Läs mer: Karriärnyheter JobbJobbintervjuKarriärLinkedin

Martin Wallström

martin.wallstrom@idg.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026