Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

9 tips: Så fixar du förhandlingen

KarriärUnder såväl jobbsökningar som löne- och andra förhandlingar gäller det att kunna tala för sig. Här är några tips för att göra förhandlingen lyckad, utan att behöva göra motparten till en förlorare.

| 2014-11-06

Att förhandla i jobbet skiljer sig från de förhandlingar man gör, exempelvis kring lägenhets- eller bilköp genom att de kräver att man framhäver sig själv.
Det viktigaste är att minnas dessa två saker genom hela förhandlingen: den egna kompetensen och bakgrunden, samt målet, i form av lön eller en eftersträvad position.

Idag räcker det inte med att vara duktig: man måste kunna visa det och framhäva det också, vid rätt tillfälle.

1. Klargör egna värderingar och mål. Första steget är att sätta sig ned och gå igenom vad man vill uppnå. Vilka utbildningar har jag? Vad har jag uppnått? vad har gått bra? Och sedan exakt vilka mål man har, pågående utveckling och förväntade framtida mål.

2. Känn ditt värde. Därefter gäller det att hitta strategier för att framhäva sig själv på ett bra sätt. Ett av de största misstagen är att påbörja förhandlingen utan att ha känna till eller kunna beskriva hur man adderar värde till företaget, hur framtiden ser ut och vad man kan erbjuda.

3. Känn företaget och branschen. Allting förändras, snabbt även företaget och branschen. Det gäller att vara påläst om de senaste nyheterna och framför allt de frågor som är relevanta för den förhandling som ska inledas.  Att vara extra påläst är också en bra utgångspunkt för att ha rätt form av självkänsla och självförtroende. Det gäller att ha koll på kontexten för förhandlingen, alltså företagets kultur. Genom att ha känsla för sammanhanget undviker man att säga fel saker.

4. Lyssna och tala. Det är lätt att hamna i ena läget: en talar men inte den andra. Den som är väl förbered har tillräckligt mycket att säga för att fylla ut tomrummen och kan också luta sig tillbaka och lyssna när den andra personen talar.

5. Ha flera förhandlingspunkter. Ibland är vissa saker oförhandlingsbara, men går att komma förbi med motbud. Det kan gälla ansvar, beslutsmakt, lön eller möjligheter som ska förhandlas fram. Se till att ha en lista över alla punkter som ska diskuteras och glöm inte, eller lägg inte undan listan. Kolla en bit in på mötet att de viktiga punkterna är avklarade.  

6. Ta ingenting personligt. Även personliga saker som sägs bör man skaka av sig. Ibland är otrevligheter från exempelvis en chef ett sätt att skaka sig ur en jobbig diskussion. Det gäller att fokusera på situationen, målen med förhandlingen och vad man själv vill uppnå. Oavsett vad det handlar om bör man framhäva sina styrkor och i den mån det finns svagheter är det inte ens eget ansvar att plocka fram dem, om det inte är till ens egen fördel.

7. Ha rätt tajming. Det gäller att ha hela bilden klar för sig: ett företag som har rekryteringsstopp- eller lönestopp, eller som gör nedskärningar är inte rätt tillfälle att ställa krav på en löneförhöjning och ett onödigt högt bud i en sådan situation kan uppfattas som taktlöst.

8. Skriv ned huvudpunkterna i punktform. När båda parter har kommit fram till ett resultat gäller det att se till att detta inte bara är muntligt, framför allt inte om det exempelvis gäller en rekrytering. En organisation eller chef som inte vill bekräfta överenskommelsen skriftligt är kanske ingen bra motpart. Läs igenom eventuella avtal noga innan de skrivs på.

9. Avsluta på ett positivt sätt. Mötet är inte över förrän båda parter skiljs. Det gäller att få båda parter att känna att båda har vunnit något. Oftast betyder detta någon form av kompromiss. Genom att avsluta mötet på ett bra sätt visar man en professionell attityd, även om inte alla krav har blivit tillgodosedda.

Läs mer: Karriärnyheter Skriv

Martin Wallström

martin.wallstrom@idg.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026