Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Alla leverantörer har inte rätt få en upphandling överprövad

RättsfallsanalysChristian Härdgård och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, refererar en ny dom från Högsta förvaltningsdomstolen som klargör vilka leverantörer som kan överpröva en upphandling.

| 2017-11-21

Fakta i målet

Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet genomförde en ramavtalsupphandling av it-drift. Upphandlingen genomfördes som ett förhandlat förfarande. Ramavtalets giltighet var 36 månader med möjlighet till förlängning med upp till 48 månader, alltså maximalt sju år.

En leverantör, som inte deltog i upphandlingen, ansökte om överprövning. Leverantören gjorde gällande att Kammarkollegiet brutit mot lagstiftningen genom att upphandla ramavtalet för att löpa under totalt sju år trots att ett ramavtal får löpa under längre tid än fyra år endast om det finns särskilda skäl.

I målet stod det klart att leverantören inte haft intresse av att delta i upphandlingen av affärsmässiga skäl, men hade för avsikt att delta i en kommande upphandling av liknande slag. Leverantören menade att leverantören led skada av den långa avtalstiden, eftersom leverantören stängdes ute från marknaden och från möjligheten till framtida anbudsgivning.

Såväl förvaltningsrätten som kammarrätten ansåg att leverantören inte kunde överpröva upphandlingen, eftersom så kallad talerätt saknades, och avvisade ansökan om överprövning respektive avslog överklagandet, eftersom leverantören inte haft intresse av att få kontrakt i upphandlingen.

Målet hamnade till slut i Högsta förvaltningsdomstolen som meddelade prövningstillstånd.

Domstolens bedömning

Högsta förvaltningsdomstolen säger att bolaget är en leverantör i LOU:s mening enligt 2 kap. 11 § LOU. För att kunna överpröva en upphandling krävs emellertid att leverantören anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada.

Frågan är om det leverantören anfört är tillräckligt för att leverantören ska ha rätt att ansöka om överprövning av upphandlingen eller om det därutöver krävs att leverantören ska ha haft ett intresse av att delta i den.

Högsta förvaltningsdomstolen framhåller att enligt artikel 1.3 i rättsmedelsdirektivet krävs att det ska finnas ett prövningsförfarande åtminstone för den som har eller har haft intresse av att få ingå ett visst avtal och som har lidit eller riskerar att lida skada till följd av en påstådd överträdelse.

Enligt förarbetena till LOU framgår att regleringen i 16 kap. 4 § LOU skulle motsvara direktivets bestämmelser.

För denna slutsats talade även att medlemsstaterna enligt rättsmedelsdirektivet ska vidta nödvändiga åtgärder för att beslut ska kunna prövas effektivt och i synnerhet så skyndsamt som möjligt.

Talerätten bör därmed inte tolkas så extensivt att bolag som inte önskar eller önskat delta i en viss upphandling ska kunna få den överprövad.

Mot denna bakgrund fann Högsta förvaltningsdomstolen att en förutsättning för att en leverantör ska ha rätt att få en viss upphandling överprövad är att denne har eller har haft ett intresse av att tilldelas kontrakt i samma upphandling.

Leverantören hade inte haft något sådant intresse och det är därmed inte taleberättigat. Överklagandet ska därför avslås.

Analys

Talerätt reglerar vem som har möjlighet att överpröva en upphandling eller överklaga en dom.

I de så kallade Rättsmedelsdirektiven (Rådets direktiv 89/665/EEG och 92/13/EEG), som ligger till grund för 20 kap. i nya LOU och 16 kap. i 2007-års LOU, görs ingen skillnad mellan det rekvisit som gäller för talerätt och skaderekvisitet.

Att säga att en leverantör inte lider skada är alltså detsamma som att leverantören ifråga inte har talerätt.

Högsta förvaltningsdomstolen snävar i avgörandet in kretsen leverantörer som ska anses kunna lida skada av en upphandling och som därmed har möjlighet att få en upphandlingen överprövad.

Vi välkomnar denna utveckling – en leverantör som inte ens haft ett intresse av att delta i en upphandling bör inte ha möjlighet att överpröva upphandlingen med den tidsutdräkt som detta medför för parterna.

Handläggningstiderna i förvaltningsdomstolarna blir allt längre, något som blivit ett allvarligt problem. Enligt vår mening tjänar alla parter på, såväl upphandlande myndigheter som leverantörer, att endast de leverantörer som har ett kvalificerat intresse av att få myndighetens agerande kontrollerat av domstol kan överpröva upphandlingen.

Hur kammarrätterna och förvaltningsrätternas bedömningar gällande skada kommer att utveckla sig efter Högsta förvaltningsdomstolens uttalande är högst intressant. Om domstolarna över tid fortsätter att höja kraven för skada kan detta innebära en märkbar förändring av rättsläget.

Vi kommer med spänning att följa denna utveckling.

Målnummer och domstol

Högsta förvaltningsdomstolens dom den 10 november 2017 i mål nummer 4876-16.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis uttalar Högsta förvaltningsdomstolen att en förutsättning för att en leverantör ska ha rätt att få en viss upphandling överprövad är att denne har eller har haft ett intresse av att tilldelas kontrakt i samma upphandling.

En leverantör som inte har något sådant intresse är inte taleberättigad och kan inte överpröva en upphandling.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Alla leverantörer har inte rätt få en upphandling överprövad"

  1. LXV skriver:
    21 november, 2017 kl. 08:55

    Vad hade hänt om anbudsgivaren överprövade upphandlingen under pågående anbudstid? Hade den då ansetts ha talerätt?

    Demensen har helt tagit över HFDs kuloarer…

  2. /T skriver:
    21 november, 2017 kl. 08:59

    Hur tänkte du nu? Om det är en anbudsgivare så är det inte en som inte ämnar lämna anbud. Då har man lämnat anbud och då går knappast denna dom att applicera på ditt scenario.

  3. LXV skriver:
    21 november, 2017 kl. 10:16

    Hur vet en domstol om en anbudsgivare överhuvudtaget ämnar att lämna anbud om anbudstiden ännu inte har gått ut?

    Föreställ dig en situation där en leverantör överprövar upphandlingen innan anbud har inlämnats; skulle den få talerätt då tycker du?

  4. /T skriver:
    21 november, 2017 kl. 11:28

    Jag ser inte vad skillnaden ska vara. Det svåra här är att bevisa att någon inte ämnar lämna anbud oavsett när klagandet sker. I det här fallet har den klagande skrivet att den ämnar lämna nästa upphandling och domstolen tolkat som den inte tänkt lämna i denna och därmed inte kan anses lida skada och har då inte talerätt.

  5. LXV skriver:
    21 november, 2017 kl. 13:37

    Skillnaden finns i tidpunkten för överprövningsbegäran i förhållande till upphandlingens anbudstid.

    Det är juridiskt inkonsekvent att behandla anbudsgivare på olika sätt beroende på när i (anbuds)tiden som de överprövar upphandlingen. På samma sätt är även skaderekvisitet “har lidit eller kunnat lida skada” ohållbart och diskriminerande eftersom det tillämpas olika beroende på om en upphandling överprövas innan respektive efter att sista anbudsdag har passerat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026