Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Alla leverantörer har inte rätt få en upphandling överprövad

RättsfallsanalysChristian Härdgård och Martin Bogg, Advokatfirman Delphi, refererar en ny dom från Högsta förvaltningsdomstolen som klargör vilka leverantörer som kan överpröva en upphandling.

| 2017-11-21

Fakta i målet

Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet genomförde en ramavtalsupphandling av it-drift. Upphandlingen genomfördes som ett förhandlat förfarande. Ramavtalets giltighet var 36 månader med möjlighet till förlängning med upp till 48 månader, alltså maximalt sju år.

En leverantör, som inte deltog i upphandlingen, ansökte om överprövning. Leverantören gjorde gällande att Kammarkollegiet brutit mot lagstiftningen genom att upphandla ramavtalet för att löpa under totalt sju år trots att ett ramavtal får löpa under längre tid än fyra år endast om det finns särskilda skäl.

I målet stod det klart att leverantören inte haft intresse av att delta i upphandlingen av affärsmässiga skäl, men hade för avsikt att delta i en kommande upphandling av liknande slag. Leverantören menade att leverantören led skada av den långa avtalstiden, eftersom leverantören stängdes ute från marknaden och från möjligheten till framtida anbudsgivning.

Såväl förvaltningsrätten som kammarrätten ansåg att leverantören inte kunde överpröva upphandlingen, eftersom så kallad talerätt saknades, och avvisade ansökan om överprövning respektive avslog överklagandet, eftersom leverantören inte haft intresse av att få kontrakt i upphandlingen.

Målet hamnade till slut i Högsta förvaltningsdomstolen som meddelade prövningstillstånd.

Domstolens bedömning

Högsta förvaltningsdomstolen säger att bolaget är en leverantör i LOU:s mening enligt 2 kap. 11 § LOU. För att kunna överpröva en upphandling krävs emellertid att leverantören anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada.

Frågan är om det leverantören anfört är tillräckligt för att leverantören ska ha rätt att ansöka om överprövning av upphandlingen eller om det därutöver krävs att leverantören ska ha haft ett intresse av att delta i den.

Högsta förvaltningsdomstolen framhåller att enligt artikel 1.3 i rättsmedelsdirektivet krävs att det ska finnas ett prövningsförfarande åtminstone för den som har eller har haft intresse av att få ingå ett visst avtal och som har lidit eller riskerar att lida skada till följd av en påstådd överträdelse.

Enligt förarbetena till LOU framgår att regleringen i 16 kap. 4 § LOU skulle motsvara direktivets bestämmelser.

För denna slutsats talade även att medlemsstaterna enligt rättsmedelsdirektivet ska vidta nödvändiga åtgärder för att beslut ska kunna prövas effektivt och i synnerhet så skyndsamt som möjligt.

Talerätten bör därmed inte tolkas så extensivt att bolag som inte önskar eller önskat delta i en viss upphandling ska kunna få den överprövad.

Mot denna bakgrund fann Högsta förvaltningsdomstolen att en förutsättning för att en leverantör ska ha rätt att få en viss upphandling överprövad är att denne har eller har haft ett intresse av att tilldelas kontrakt i samma upphandling.

Leverantören hade inte haft något sådant intresse och det är därmed inte taleberättigat. Överklagandet ska därför avslås.

Analys

Talerätt reglerar vem som har möjlighet att överpröva en upphandling eller överklaga en dom.

I de så kallade Rättsmedelsdirektiven (Rådets direktiv 89/665/EEG och 92/13/EEG), som ligger till grund för 20 kap. i nya LOU och 16 kap. i 2007-års LOU, görs ingen skillnad mellan det rekvisit som gäller för talerätt och skaderekvisitet.

Att säga att en leverantör inte lider skada är alltså detsamma som att leverantören ifråga inte har talerätt.

Högsta förvaltningsdomstolen snävar i avgörandet in kretsen leverantörer som ska anses kunna lida skada av en upphandling och som därmed har möjlighet att få en upphandlingen överprövad.

Vi välkomnar denna utveckling – en leverantör som inte ens haft ett intresse av att delta i en upphandling bör inte ha möjlighet att överpröva upphandlingen med den tidsutdräkt som detta medför för parterna.

Handläggningstiderna i förvaltningsdomstolarna blir allt längre, något som blivit ett allvarligt problem. Enligt vår mening tjänar alla parter på, såväl upphandlande myndigheter som leverantörer, att endast de leverantörer som har ett kvalificerat intresse av att få myndighetens agerande kontrollerat av domstol kan överpröva upphandlingen.

Hur kammarrätterna och förvaltningsrätternas bedömningar gällande skada kommer att utveckla sig efter Högsta förvaltningsdomstolens uttalande är högst intressant. Om domstolarna över tid fortsätter att höja kraven för skada kan detta innebära en märkbar förändring av rättsläget.

Vi kommer med spänning att följa denna utveckling.

Målnummer och domstol

Högsta förvaltningsdomstolens dom den 10 november 2017 i mål nummer 4876-16.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis uttalar Högsta förvaltningsdomstolen att en förutsättning för att en leverantör ska ha rätt att få en viss upphandling överprövad är att denne har eller har haft ett intresse av att tilldelas kontrakt i samma upphandling.

En leverantör som inte har något sådant intresse är inte taleberättigad och kan inte överpröva en upphandling.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "Alla leverantörer har inte rätt få en upphandling överprövad"

  1. LXV skriver:
    21 november, 2017 kl. 08:55

    Vad hade hänt om anbudsgivaren överprövade upphandlingen under pågående anbudstid? Hade den då ansetts ha talerätt?

    Demensen har helt tagit över HFDs kuloarer…

  2. /T skriver:
    21 november, 2017 kl. 08:59

    Hur tänkte du nu? Om det är en anbudsgivare så är det inte en som inte ämnar lämna anbud. Då har man lämnat anbud och då går knappast denna dom att applicera på ditt scenario.

  3. LXV skriver:
    21 november, 2017 kl. 10:16

    Hur vet en domstol om en anbudsgivare överhuvudtaget ämnar att lämna anbud om anbudstiden ännu inte har gått ut?

    Föreställ dig en situation där en leverantör överprövar upphandlingen innan anbud har inlämnats; skulle den få talerätt då tycker du?

  4. /T skriver:
    21 november, 2017 kl. 11:28

    Jag ser inte vad skillnaden ska vara. Det svåra här är att bevisa att någon inte ämnar lämna anbud oavsett när klagandet sker. I det här fallet har den klagande skrivet att den ämnar lämna nästa upphandling och domstolen tolkat som den inte tänkt lämna i denna och därmed inte kan anses lida skada och har då inte talerätt.

  5. LXV skriver:
    21 november, 2017 kl. 13:37

    Skillnaden finns i tidpunkten för överprövningsbegäran i förhållande till upphandlingens anbudstid.

    Det är juridiskt inkonsekvent att behandla anbudsgivare på olika sätt beroende på när i (anbuds)tiden som de överprövar upphandlingen. På samma sätt är även skaderekvisitet “har lidit eller kunnat lida skada” ohållbart och diskriminerande eftersom det tillämpas olika beroende på om en upphandling överprövas innan respektive efter att sista anbudsdag har passerat.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026