Den nya lagen om miljö- och energieffektivitetskrav vid upphandling av fordon och trafiktjänster började gälla i måndags. Grunden är det lagförslag som den S-ledda, finländska regeringen presenterade i våras.
Lagstiftningens miniminivåer för miljöfordon vid offentlig upphandling ska uppfylla ett EU-direktiv. Frågan är högaktuell även i Sverige där en remissrunda för regeringens omstridda definitioner och tolkningar avslutades nyligen.
Precis som i Sverige måste Finlands upphandlande myndigheter nå upp till en kvot på 38,5 procent som uppfyller EU-kravet som ”ren lätt bil” – i praktiken eldrivna fordon.
-Vid beredningen av lagen har vi beaktat de regionala skillnaderna till exempel när det gäller tillgången till laddningsinfrastruktur. Lagstiftningen stöder EU:s mål att vara klimatneutral 2050 och är en del av regeringens program för fossilfria transporter, säger kommunikationsminister Timo Harakka.
Finlands trestegs-trappa bygger på olika stränga krav för olika delar av landet.
Befolkningstäthet, ekonomisk styrka och tillgången till laddningspunkter har varit avgörande för indelningen.
De strängaste kraven ställs på Finlands 17 största städer med en kvot på 50 procent ”ren lätt bil” vid upphandling.
Utöver det ställs generellt högre krav på kommuner i den södra delen av landet jämfört med den norra med 20 procent som en lägstanivå och 35 procent som mellannivå.
Svenska yle rapporterar att många kommuner har tidigarelagt upphandlingar för att hinna ut med annons innan i måndags. På så sätt har man skaffat sig ett andrum för att omfattas av kraven först avtalsperioden därefter.
Från kommuner och branschhåll uttrycks också en oro för ökade kostnader där debatten liknar den i Sverige med kritik mot att regeringen underskattar merkostnaderna.
Det finns bland annat oro för betydligt högre kostnader för skolskjutsar på grund av ett begränsat utbud av miljövänliga minibussar
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer