Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Äntligen kortare processer i första instans

Juridisk krönikaAnna Ulfsdotter Forssell och Oscar Jansson, Advokatfirman Delphi, kommenterar Överprövningsutredningens förslag att en ny bestämmelse ska införas i alla tre upphandlingslagarna som anger att mål rörande överprövning av upphandling ska handläggas skyndsamt.

| 2015-12-04

En av de frågor som varit i fokus under senaste åren rör handläggningstider i domstol för överprövningmål. I medierna framställs ofta det som att upphandlingar är en outsinlig källa för ändlösa processer. Tvärtemot mediernas bild är huvuddelen av upphandlingarna i själva verket avgjorda i första instans på drygt två månader.

Processens längd i genomsnitt är väl känd för både upphandlare och leverantörer, men hur lång tid processen kommer att ta i praktiken i det enskilda fallet är ofta ett osäkerhetsmoment och något som är svårt att planera. Det är framförallt när målen är mer komplexa eller när talan fullföljs i flera instanser som de stora problemen uppstår.

Av statistik som Överprövningsutredningen har tagit del av framgår att en fjärdedel av förvaltningsrättens avgöranden överklagas till kammarrätt, men att det endast är cirka fem procent av förvaltningsrättens avgöranden som sakprövas i kammarrätt.

Sakprövning i två instanser sker således endast i mindre än en procent av det totala antalet annonserade upphandlingar. Det är mot bakgrund av denna viktiga statistik som man ska se Överprövningsutredningens förslag.

Överprövningsutredningen föreslår att en ny bestämmelse ska införas i alla tre upphandlingslagarna som anger att mål rörande överprövning av upphandling ska handläggas skyndsamt. Vidare föreslår Utredningen att förvaltningsrätten ska avgöra mål om överprövning av upphandling innan 90 dagar har gått från det att ansökan om överprövning kom in till rätten. Endast om synnerliga hinder finns kan avgörande ske senare.

Det är välkommet att en sådan uttrycklig regel införs i upphandlingslagarna. Många upphandlande myndigheter och enheter hamnar i en svår situation när en upphandling blir överprövad och prövningen drar ut på tiden.

Ofta hamnar myndigheterna och enheterna i ett avtalslöst tillstånd och när fråga är om varor, tjänster som är absolut nödvändiga att köpa tvingas myndigheterna att genomföra förhandlade förfaranden utan föregående annonsering. Frågan när en myndighet eller enhet ska anses ha rätt att använda detta förfarande har lett till tolkningsproblem.

Det är därför mycket bra att Överprövningsutredningen i anslutning till förslaget rörande maxtid för handläggning i förvaltningsrätt föreslår att det i lagarna ska införas en exemplifiering av vilka omständigheter en upphandlande myndighet eller enhet ska kunna förutse. Myndigheten eller enheten måste förutse eller räkna med att upphandlingen blir överprövad och att prövningen sker i en instans.

Konkurrensverket har tidigare i utlåtanden till domstol anfört att en myndighet ska ta höjd med en prövning i två instanser. Det är vår bedömning att Överprövningsutredningen har stannat vid prövning i endast en instans eftersom det i realiteten, i vart fall i de flesta branscher, är relativt ovanligt med prövning i fler instanser.

Dessa båda förslag tillsammans, dvs. förslaget om maxtid i förvaltningsrätt och förslaget om att en upphandlande myndighet eller enhet i sin tidsplanering ska räkna med att upphandlingen blir överprövad i en instans, leder till större transparens och förutsebarhet, inte bara för de upphandlande myndigheterna och enheterna utan även för de leverantörer som berörs.

När det är fråga om situationer där det är absolut nödvändigt att tilldela kontraktet leder förslagen till att undantaget i 4 kap. 5 § 3 p. LOU faktiskt blir praktiskt tillämpbart, så länge myndigheten eller enheten beaktar 100 dagar (avtalsspärren och en 90 dagars prövning i förvaltningsrätten).

Även om förvaltningsrätterna enligt vår uppfattning redan nu arbetar på ett skyndsamt sätt tror vi att bestämmelsen om 90 dagar kommer att leda till att alla, inte bara domstolarna utan också parterna i domstolen, dvs. den sökande leverantören och myndigheten eller enheten, kommer att behöva snabba upp sina respektive processer.

Det är viktigt att korta yttrandefrister används, att dessa upprätthålls och att anstånd om möjligt undviks. Det vore också önskvärt om förvaltningsrätterna i större utsträckning använde sig av riktade förelägganden – detta tror vi skulle göra den förstainstansprövningen av överprövningsmål både mer effektiv och skyndsam.

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda med dessa förslag och hoppas att de blir verklighet.

Läs mer: JuridikJuridisk krönikaÖverprövning

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026