En av de frågor som varit i fokus under senaste åren rör handläggningstider i domstol för överprövningmål. I medierna framställs ofta det som att upphandlingar är en outsinlig källa för ändlösa processer. Tvärtemot mediernas bild är huvuddelen av upphandlingarna i själva verket avgjorda i första instans på drygt två månader.
Processens längd i genomsnitt är väl känd för både upphandlare och leverantörer, men hur lång tid processen kommer att ta i praktiken i det enskilda fallet är ofta ett osäkerhetsmoment och något som är svårt att planera. Det är framförallt när målen är mer komplexa eller när talan fullföljs i flera instanser som de stora problemen uppstår.
Av statistik som Överprövningsutredningen har tagit del av framgår att en fjärdedel av förvaltningsrättens avgöranden överklagas till kammarrätt, men att det endast är cirka fem procent av förvaltningsrättens avgöranden som sakprövas i kammarrätt.
Sakprövning i två instanser sker således endast i mindre än en procent av det totala antalet annonserade upphandlingar. Det är mot bakgrund av denna viktiga statistik som man ska se Överprövningsutredningens förslag.
Överprövningsutredningen föreslår att en ny bestämmelse ska införas i alla tre upphandlingslagarna som anger att mål rörande överprövning av upphandling ska handläggas skyndsamt. Vidare föreslår Utredningen att förvaltningsrätten ska avgöra mål om överprövning av upphandling innan 90 dagar har gått från det att ansökan om överprövning kom in till rätten. Endast om synnerliga hinder finns kan avgörande ske senare.
Det är välkommet att en sådan uttrycklig regel införs i upphandlingslagarna. Många upphandlande myndigheter och enheter hamnar i en svår situation när en upphandling blir överprövad och prövningen drar ut på tiden.
Ofta hamnar myndigheterna och enheterna i ett avtalslöst tillstånd och när fråga är om varor, tjänster som är absolut nödvändiga att köpa tvingas myndigheterna att genomföra förhandlade förfaranden utan föregående annonsering. Frågan när en myndighet eller enhet ska anses ha rätt att använda detta förfarande har lett till tolkningsproblem.
Det är därför mycket bra att Överprövningsutredningen i anslutning till förslaget rörande maxtid för handläggning i förvaltningsrätt föreslår att det i lagarna ska införas en exemplifiering av vilka omständigheter en upphandlande myndighet eller enhet ska kunna förutse. Myndigheten eller enheten måste förutse eller räkna med att upphandlingen blir överprövad och att prövningen sker i en instans.
Konkurrensverket har tidigare i utlåtanden till domstol anfört att en myndighet ska ta höjd med en prövning i två instanser. Det är vår bedömning att Överprövningsutredningen har stannat vid prövning i endast en instans eftersom det i realiteten, i vart fall i de flesta branscher, är relativt ovanligt med prövning i fler instanser.
Dessa båda förslag tillsammans, dvs. förslaget om maxtid i förvaltningsrätt och förslaget om att en upphandlande myndighet eller enhet i sin tidsplanering ska räkna med att upphandlingen blir överprövad i en instans, leder till större transparens och förutsebarhet, inte bara för de upphandlande myndigheterna och enheterna utan även för de leverantörer som berörs.
När det är fråga om situationer där det är absolut nödvändigt att tilldela kontraktet leder förslagen till att undantaget i 4 kap. 5 § 3 p. LOU faktiskt blir praktiskt tillämpbart, så länge myndigheten eller enheten beaktar 100 dagar (avtalsspärren och en 90 dagars prövning i förvaltningsrätten).
Även om förvaltningsrätterna enligt vår uppfattning redan nu arbetar på ett skyndsamt sätt tror vi att bestämmelsen om 90 dagar kommer att leda till att alla, inte bara domstolarna utan också parterna i domstolen, dvs. den sökande leverantören och myndigheten eller enheten, kommer att behöva snabba upp sina respektive processer.
Det är viktigt att korta yttrandefrister används, att dessa upprätthålls och att anstånd om möjligt undviks. Det vore också önskvärt om förvaltningsrätterna i större utsträckning använde sig av riktade förelägganden – detta tror vi skulle göra den förstainstansprövningen av överprövningsmål både mer effektiv och skyndsam.
Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda med dessa förslag och hoppas att de blir verklighet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer