Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Avsiktligt eller inte – hänvisning till varumärke kan vara riggning

Juridisk krönikaTrots att tekniska specifikationer i ett förfrågningsunderlag som huvudregel inte får innehålla hänvisningar till varumärken, förekommer det relativt ofta. Risken för att upphandlingen uppfattas som riggad - styrd mot en viss leverantör - ökar med sådana hänvisningar. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser att många upphandlare inte verkar inse denna risk.

| 2015-05-19

Hänvisningar till varumärken förekommer påfallande ofta i upphandlingar. Särskilt vanligt förekommande är detta i varuupphandlingar, där en beskrivning av den efterfrågade produkten annars skulle behöva vara omfattande och innefatta ett antal olika specifikationer avseende mått, material m.m.
 
Skälen bakom att hänvisa till ett specifikt varumärke kan givetvis vara många. Det kan exempelvis vara bekvämt för en upphandlande myndighet, som är nöjd med sin befintliga produkt, att hänvisa till denna produkt i ett förfrågningsunderlag, och på så sätt skapa förutsättningar för att anta en snarlik produkt. Det kan också förekomma att en upphandlande myndighet faktiskt är ute efter att avsiktligt styra en upphandling mot en viss leverantör/produkt (vanligen den befintliga leverantören/produkten).
 
Att avsiktligt försöka ”rigga” en upphandling strider givetvis mot likabehandlingsprincipen och LOU. Även om en sådan avsikt inte finns, kan emellertid en hänvisning till ett visst varumärke uppfattas på detta sätt. Dessutom kan en sådan hänvisning få den faktiska effekten att upphandlingen utformas till en/några leverantörers fördel.
 
Många upphandlande myndigheter verkar vara av uppfattningen att möjligheten att använda hänvisningar till varumärken i upphandlingar är större än den är. I själva verket är utrymmet för att använda sådana hänvisningar mycket litet.
 
Enligt huvudregeln i 6 kap. 4 § första stycket LOU får tekniska specifikationer inte innehålla uppgifter om bl.a. varumärke och särskilt framställningssätt, om detta leder till att vissa företag gynnas eller missgynnas.

Enligt undantaget i bestämmelsens andra stycke får sådana hänvisningar förekomma, om det annars inte är möjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat och begripligt. Utrymmet för att använda en hänvisning till t.ex. varumärken är således starkt begränsat.
 
I domstolspraxis har undantaget ofta tillämpats restriktivt. Som färska exempel kan nämnas två kammarrättsdomar från 2015. Kammarrätten i Göteborg har i en dom från april (mål nr 3064-14), fastslagit att en hänvisning till bommar och förankringssystem av visst fabrikat inte var förenligt med 6 kap. 4 § LOU.

Här anförde kammarrätten också att det i princip ska vara objektivt omöjligt att beskriva föremålet för upphandlingen tillräckligt preciserat eller begripligt, för att en hänvisning till ett visst varumärke ska vara tillåtet.

Kammarrätten i Sundsvall ansåg i en dom från januari (mål nr 2358-14), att en hänvisning till ett visst tillverkningssätt avseende en konstgräsmatta inte var tillåtet. I detta mål konstaterade kammarrätten också att bevisbördan för undantagets tillämpning vilar på den upphandlande myndigheten.
 
En anledning till att hänvisningar till varumärken görs relativt ofta kan vara att det finns en missuppfattning att så länge en sådan hänvisning följs av orden ”eller likvärdigt”, så är hänvisningen förenlig med LOU. Så är inte fallet! Som framgår av ordalydelsen i 6 kap. 4 § LOU får hänvisning till varumärke endast göras om det inte är möjligt att beskriva den efterfrågade produkten på något annat sätt. Om denna förutsättning är uppfylld krävs dessutom – för att en hänvisning till varumärke ska få göras – att hänvisningen följs av orden ”eller likvärdigt”.
 
Det finns mycket goda skäl varför det inte är tillräckligt att ange ”eller likvärdigt” för att en hänvisning till en viss produkt ska vara tillåten. Uttryckliga specifikationer kan utformas på så sätt att de svårligen kan missuppfattas eller tolkas på olika sätt.

Begreppet ”likvärdigt” ger dock utrymme för olika tolkningar och godtycke. Dessutom innebär en hänvisning till en viss produkt vanligen en inneboende fördel för den/de leverantörer som erbjuder denna produkt.

Övriga leverantörer har alltså per automatik ett hinder som denne leverantör inte ställs inför, nämligen att bedöma vilka produkter som anses vara ”likvärdiga” och därför kan offereras.
 
Det ska också understrykas att det inte alls är säkert att det är en fördel för myndigheten att hänvisa till ett visst varumärke. Det kan t.ex. finnas nya/okända produkter som uppfyller produktens avsedda funktioner, men som inte kan offereras p.g.a. att denna produkt avviker i något avseende från referensprodukten.

Dessutom kan det finnas egenskaper hos den produkt som hänvisas till som inte är önskvärda, men som med stor sannolikhet kommer att finnas även i övriga offererade – ”likvärdiga” – produkter.
 
Vi anser att det är mycket viktigt att möjligheten att hänvisa till ett visst varumärke i tekniska specifikationer omgärdas av stor restriktivitet, och att det är bra att denna restriktivitet i stor utsträckning upprätthålls i domstolspraxis.

För att undvika att upphandlingen riggas – avsiktligt eller oavsiktligt – är det väsentligt att upphandlande myndigheter vid utformningen av förfrågningsunderlaget försöker beskriva upphandlingsföremålet utan att hänvisa till ett visst varumärke.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026