Av den tjänsteskrivelse som är en grunden för beslutet framgår att kommunen inte kan säga med full säkerhet att LOU-rekvisiten för att använda direktupphandling kommer att anses uppfyllda vid en eventuell domstolsprövning.
Lunds kommun medger att det förlängda avtalet med Taxi Helsingborg riskerar överprövning och att det då kan förklaras ogiltigt av en domstol samt även att Konkurrensverket kan kräva en upphandlingsskadeavgift.
Kommunen hänvisar till bestämmelserna i LOU:s sjätte kapitel om synnerligen brådska som skäl för direktupphandling.
Det tillfälliga avtal som tekniska nämnden nu beslutat om gäller till 31 mars nästa år. Lunds kommun hade önskat en kortare avtalstid, med möjlighet till option om förlängning, men fick böja sig för operatörens synpunkter att det kunde ha dränerat verksamheten på förare med sämre tillgänglighet och punktlighet som resultat.
Direktupphandlingen är en konsekvens av en utdragen domstolsprocess. Redan i februari 2018 fattades tilldelningsbeslut för ett avtal med DRT Solutions.
I januari i år kom bakslaget att kammarrätten beslutade att återförvisa delar av målet till förvaltningsrätten.
-Det är olyckligt att domstolens beslut om överklagandet ännu inte är klart. Samtidigt är vi nöjda med att direktupphandlingen säkrar kollektivtrafik under ett halvår för medborgare med rätt till färdtjänst, säger Jan Annerstedt, som är ordförande i kommunens tekniska nämnd.
Lunds kommuns bedömning är att ett domstolsavgörande kommer att dröja i minst 2-3 månader.
Förra året rekryterades Lars Hellström, med lång upphandlingserfarenhet från Skånetrafiken, till en ny tjänst som färdtjänstchef för att få ordning på organisationen, men han blev kvar inom Lunds kommun i endast nio månader.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer