I november meddelade Förvaltningsrätten att det saknades skäl att ingripa mot Arbetsförmedlingens upphandlingar inom buss och lastbil och Kammarrätten har därefter nekat prövningstillstånd.
Fördröjningen fick branschen i höstas att protestera mot att Arbetsförmedlingen inte inledde upphandlingsprocessen i tid.
Arbetsförmedlingen håller med att situationen skapat problem.
-Individbeslut som togs fram till sista dagen i förra avtalet har kunnat gå färdigt. Myndigheten har fört löpande samtal med branschråd, informerat om status samt diskuterat vägar för att möta behoven. Parternas fokus har legat på arbetsmarknadsutbildningen och vikten av den – en diskussion som fortsätter, kommenterar Petter Carolusson, som är enhetschef för Arbetsförmedlingens affärsområde arbetsmarknadstjänster.
Enligt IFAU bidrar en kultur med att nästan all upphandling av arbetsmarknadsutbildning överklagas till långtidsarbetslöshet.
I en intervju med str.se ger Arbetsförmedlingens inköpschef Martin Kruse sin syn på problematiken utifrån att alla upphandlingar för lastbils- och bussförarutbildningar gått till överprövning sedan 2011.
De nya ettårsavtalen – med möjlig option 1+1 år – täcker totalt 50 leveransområde och börjar gälla 1 mars för buss och 1 april för lastbil.
Yrkesakademin blir en av de stora utbildningsanordnarna med avtal för 45 av 50 områden
-Äntligen kan vi komma igång med utbildningen igen. Vi vet att det finns många som står i kö för att få bli yrkeschaufför, och branschen har stora behov av att anställa fler. Nu går vi in i en mer intensiv period av förberedelser, säger företagets affärsområdeschef Peter Johansson.
Sammanlagt värde för båda avtalen, beräknat på takvolym, är omkring 1,3 miljarder kronor.
Ett auktorisationssystem kanske löser problemet med överprövningar då det är undantaget från upphandlingslagarna?
Individval borde fungera väl inom valda områden av arbetsmarknadsutbildningar, kan man anta.