Nu har Allianspartierna lämnat in en gemensam motion där de föreslår att riksdagen avslår centrala delar av propositionen. I förslaget till beslut står det att: “Riksdagen avslår förslaget i de delar som avser en skyldighet för upphandlande myndigheter och enheter att ställa särskilda arbetsrättsliga villkor och därtill knutna bestämmelser (avsnitt 26.2) i förslaget till lag om offentlig upphandling, lag om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna och lag om upphandling av koncessioner.”
– När regeringen leker aktivister tar Alliansen ansvar och ser till att vi får en upphandlingslagstiftning som inte stänger ute de små företagen. Vinner Alliansens linje majoritet plockar vi bort de dåliga delarna i regeringens förslag, säger Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson för Centerpartiet.
I motionen står att: “Då upphandlingspropositionen redan är försenad och det föreligger risk för viten om Sverige inte genomför de underliggande EU-direktiven, som vi i många avseenden välkomnar, föreslås att de delar i propositionen som gäller EU-direktivens genomförande bifalles.”
– Detta är en bättre lösning än att bara avslå hela lagen. Nu slipper vi hotet om dryga EU-böter som en försening skulle innebära, säger Emil Källström.
I motionen går Allianspartierna helt emot förslaget som ger upphandlande myndigheter rätt att ställa arbetsrättsliga krav utöver den hårda kärnan, gällande exempelvis försäkringar, tjänstepension och annan ledighet än semester.
“Detta riskerar att missgynna svenska företag då EU-direktiv slår fast att utstationerad arbetskraft endast behöver leva upp till de krav som omfattas av utstationeringslagen, vilka utgörs av den hårda kärnan. Svenska företag skulle dock enligt detta förslag kunna komma att behöva leva upp till högre krav, baserat på det av den upphandlande myndigheten särskilt utpekade kollektivavtalet. Många av dessa försäkringar är i princip endast tillgängliga via kollektivavtal och skulle därför kunna leda till att många företag, med goda arbetsvillkor, som vill lämna anbud i samband med offentlig upphandling inte skulle kunna delta i upphandlingar med mindre än att tvingas in i kollektivavtal. Detta får till konsekvens att småföretag särskilt missgynnas och att regeringen går emot principen om att de arbetsrättsliga kraven ska ha koppling till kontraktsföremålet”, står det i motionen.
– Den offentliga upphandlingen ska se till att skattebetalarnas medel används ansvarsfullt, samtidigt som små och innovativa företag har möjlighet att delta på denna jättemarknad. Med Alliansens förslag får vi både och, säger Emil Källström.
Om det nya förslaget går genom kommer det bli mycket mer arbete för oss upphandlare. Och tyvärr genererar det merarbetet inget som ger mervärde eller fokus på en bättre affär. Det blir bara mer arbete för att vi skall följa lagen. Och det är inte bara detta om kollektivavtal.
Jag kan ta ett annat exempel i det nya förslaget
4. Kap.
8 § Om en anbudssökande eller anbudsgivare har varit involverad i förberedelserna av upphandlingsförfarandet ska de andra anbudssökandena eller anbudsgivarna informeras om vilka upplysningar av
relevans för upphandlingen som i det sammanhanget har lämnats.
(Osv osv osv text enligt tidigare)
I princip betyder detta att vi skall redovisa våra RFI:er, externa remisser m.m i förfrågningsunderlaget. Naturligtvis kommer anbudsgivare börja begära ut dessa när de vet att de existerar. Det hade jag gjort som anbudsgivare. Vi skall nu sitta och sekretessgranska alla våra RFI:er och externa remisser.
Jag säger inte tanken i grunden är fel. Men man skall veta att det ibland kan ta dagar och sitta sekretessgranska. Tid vi nu inte kan lägga på göra bättre affärer. Det skall istället läggas på offentlighetsprincipen. Det kan t o m bli så att vi gör färre RFI:er och externa remisser, vilket resulterar i sämre affärer.
Sen kan man undra hur vi skall veta vilka som kommer vara anbudsgivare och som har deltagit i RFI:er och externa remisser, när vi publicerar en upphandlingen?
Om syftet med nya lagstiftningen är att öka administrationen och tvinga upphandlande myndigheter att anställa fler upphandlare, så kommer denna nya lag vara framgångsrik. Jag ser glädjande fram mot fler kollegor. Men det blir nödvändigtvis inte bättre affärer.
Om skattebetalarna bara fattade vad lagstiftningen kostar skattepengar. Jag skulle kunna fortsätta med oändliga exempel.