Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

“Bättre med en kammarrätt – men otillräckligt”

Juridisk krönikaAtt som Upphandlingsutredningen föreslår samla mål till en kammarrätt räcker inte för att skapa tydlig praxis, skriver Olof Larsberger och Joakim Lavér i en juridisk krönika.

| 2013-04-16

Upphandlingsutredningens  slutbetänkande (SOU 2013:12) är omfattande och uppdraget har bland annat varit att utvärdera upphandlingsregelverket ur ett ekonomiskt och samhällspolitiskt perspektiv. En av de många frågor som utredningen behandlar i slutbetänkandet är hur handläggningen av upphandlingsmål ska bli effektivare och mer rättssäker. Utredningen pekar på att rättspraxis är motstridig och att ett sätt att försöka erhålla enhetlig praxis skulle vara att koncentrera upphandlingsmålen till tre förvaltningsrätter och en kammarrätt.

För varje praktiker inom upphandlingsområdet är den spretiga praxisutveckligen djupt otillfredsställande. Det skapar en bristande förutsägbarhet vilket i sin tur leder till rädsla och osäkerhet bland upphandlande myndigheter, enheter och leverantörer.

För den upphandlande myndighetens/enhetens del handlar det om hur affären kan struktureras. Hur ska den enskilde upphandlaren förhålla sig till utformningen av krav X då domstol Y fastslagit att utformningen varit förenlig med upphandlingsreglerna medan domstol Z kommit till motsatt slutsats?

På leverantörssidan kan detta leda till en ökad processbenägenhet. Ger domstol Y:s bedömning av utformningen av krav X verkligen uttryck för gällande rätt eller finns det utrymme för att domstol Z gör en annan bedömning? Med andra ord kan en spretig domstolspraxis ge incitament att initiera överprövningsprocesser på grunder redan har prövats. Varför inte pröva om domstolen gör en annan bedömning?

Enligt utredningen kan den motstridiga praxisen till viss del bero på att parternas processföring. Framför allt då förhandlingsprincipen – att domstolen bara ska döma på grundval av det som parterna åberopat i målet – som utgångspunkt gäller i mål om offentlig upphandling. Detta kan vara en förklaring men är knappast hela sanningen.

Det finns exempel på avgöranden då domstolen uttryckligen gör en annan bedömning än vad en annan domstol gjort i ett tidigare avgörande (se exempelvis Kammarrättens i Jönköping avgörande i mål nr 3307-11, där kammarrätten först hänvisar till Kammarrättens i Göteborg avgörande i mål nr 4660-10 ifråga om en utesluten leverantör kan anses lida skada men därefter kommer till motsatt slutsats). Det kan inte uteslutas att det, måhända i undantagsfall, helt enkelt kan röra sig om bristande kunskap om tidigare avgöranden av likartade frågor.

Enligt vår uppfattning är utredningens förslag om en koncentration av upphandlingsmålen till ett fåtal förvaltningsrätter och en kammarrätt intressant. Om förslaget blir verklighet bör det leda till en mer enhetlig domstolspraxis på upphandlingsområdet. Som utredningen också framhåller kan en ökad koncentration även ge förutsättningar för ökad specialisering inom domarkåren och därmed ökad spetskompetens.

Enligt vår erfarenhet har den motstridiga praxisbildningen historiskt sett i huvudsak rört materiella frågor. Detta har varit illa nog. I och med Högsta förvaltningsdomstolens (HFD) avgörande i Arqdesign-målet (HFD 2011 ref. 29), och efterföljande praxis i kölvattnet av detta avgörande, har vi dock fått erfara motstridiga avgöranden även i processuella frågor.

Detta har rört grundläggande frågor som vinnande anbudsgivares status i en överprövningsprocess initierad av en klagande leverantör. Exempelvis gjorde Kammarrätten i Göteborg (mål nr 1301-12) bedömningen att en vinnande leverantörs invändning om skallkravsbrister i den klagande leverantörens anbud inte ska beaktas medan Kammarrätten i Stockholm (mål nr 924-12) kom till motsatt slutsats. Spretande praxis i sådana processuella frågor skapar betydande rättsosäkerhet.

Enligt vår uppfattning är vare sig koncentration av upphandlingsmål eller framtida avgöranden från HFD tillräckligt för att skapa klarhet i den processuella rättsosäkerhet som Arqdesign-målet medfört. Här bör istället övervägas om lagstiftaren ska träda in och skapa särskilda processregler för upphandlingsmål och på så sätt skapa förutsägbarhet för upphandlingsmålens olika aktörer. En förutsägbarhet som man med fog kan ifrågasätta om domstolarna bidragit med.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026