Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Befäster negativ bild

För mycket fokus på pris och för litet på kvalitet. Onödig byråkati och irrelevanta krav. Bristande dialog och uppföljning. Det är bilden som målas upp i Alemegas nya rapport om offentlig upphandling.

| 2022-04-25
Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert på Almega.

Alemega, arbetsgivarorganisationen för tjänsteföretag, har intervjuat tio medlemsföretag om deras syn på offentlig upphandling. 

I en ny rapport befäster de bilden som organisationen tidigare lyft fram.

– Den mest framträdande utmaningen upplevs vara för stort prisfokus på bekostnad av kvalitet, men det finns även utmaningar med omfattande och irrelevant kravställande samt krånglig upphandlingsprocedur och formalia, säger Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert på Almega.

Vad är syftet med rapporten?

– Att konkretisera bilden av företagens situation och inspirera till fortsatt utveckling av offentlig upphandling. Vi arbetar för att fler tjänsteföretag ska kunna delta på denna marknad och bidra till att utveckla de offentliga tjänsterna, till nytta för medborgarna, säger Ulrica Dyrke.

Rapporten presenterades vid ett seminarium i Stockholm den 21 april.

Läs mer: Almega

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

3 kommentarer på "Befäster negativ bild"

  1. Gun Gustafsson skriver:
    26 april, 2022 kl. 07:33

    Har inte läst rapporten men jag håller med om fyra av punkterna:
    Allt för formellt, många och irrelevanta krav, dialogen brister samt dåligt med uppföljning av kvalitet i leveransen under kontraktstiden.
    Men så kommer den gamla vanliga tröttsamma kommentaren:
    “För mycket fokus på pris och för litet på kvalitet”.
    Vad jag inte fattar varför ska vi inte ska fokusera på priset?
    Ställs det tillräckligt höga kvalitativa obligatoriska krav så är det priset som avgör. Eller vad är det jag inte förstår? Men vad förstår jag, som bara har bara jobbat med offentlig upphandling sen 1988?
    Måste man göra allt så svårt?

  2. Madelene skriver:
    26 april, 2022 kl. 09:39

    Jag har arbetat med offentlig upphandling i 17 år. Jag håller fullständigt med Gun Gustafsson. Vi upphandlare har dessutom vad som måste betraktas som världens svåraste jobb. Vi ska ordna arbeten till långtidsarbetslösa och hjälpa folk i utanförskap, se till att ingen på arbetsplatser i Sverige diskrimineras, skapa innovationer, förhindra barnarbete i främmande länder, fixa schysta löner och andra arbetsvillkor, underlätta för småföretag och öppna för lokala leverantörer, lösa miljöproblemen, stoppa skattefusket, stoppa terrorister och kriminella från att göra affärer med offentlig sektor, stoppa handel med rysk inblandning, arbeta med hållbarhet och långsiktiga lösningar, följa upp ställda krav, hålla oss uppdaterade på relevanta lagstiftningsförändringar och praxis….. listan kan göras nästan hur lång som helst. Inköpsrådet skrev en artikel om detta för några år sedan. Precis som konstaterades i artikeln – nu är det bara världsfreden som återstår att lösa för oss upphandlare.
    Sluta kritisera upphandlare! Tillsätt mer resurser så kan vi hinna med allt som förväntas av oss!

  3. Ulrica Dyrke skriver:
    26 april, 2022 kl. 17:07

    Hej och tack för era kommentarer, Gun och Madeleine.
    Vad Almega med den intervjubaserade rapporten “Så vill tjänsteföretagen förbättra offentliga upphandlingar” har försökt att göra är att konkretisera bilden av vilka utmaningar som upplevs inom olika branscher kopplat till offentlig upphandling. Vad som inte framgår av denna artikel är att vi även i rapporten har lyft de intervjuade företagsrepresentanternas idéer kring olika sätt att komma tillrätta med dessa utmaningar. Vår förhoppning är att detta på ett konstruktivt sätt ska kunna bidra till fortsatt utveckling för upphandling av olika typer av tjänstekategorier. Det finns givetvis ingen patentlösning för alla situationer och branscher, men vi tror att man genom ökad dialog med marknaden inför upphandlingarna kan komma tillrätta med flera av de utmaningar som finns exempelvis kopplat till kravställande, vad som kännetecknar kvalitet och kunskap om branschsförhållanden.
    Angående priset, så är det givetvis en viktig faktor i inköpen. Det handlar snarare om att skapa metoder för att hitta rätt pris för rätt kvalitet – och tillse att kvaliteten efterlevs. I det avseendet är såväl dialog med marknaden inför upphandlingarna som aktiv uppföljning under kontraktstiden av stor betydelse.
    All respekt till er upphandlare, som har ett mycket viktigt och komplext uppdrag! Jag kan för egen del bara instämma i att det behövs tillräckliga organisatoriska resurser för att kunna göra jobbet med såväl att genomföra upphandlingarna som att sedan följa upp kvaliteten i leveransen under kontraktstiden. Detta var något som även uppmärksammades i panelsamtalet på det seminarium där rapporten presenterades. Länk bifogas för den som vill kika på seminariet och/eller rapporten: https://www.almega.se/sa-vill-tjansteforetagen-forbattra-offentlig-upphandlingar/
    Vi på Almega vill gärna bidra i arbetet med att utveckla den offentliga upphandlingen och sätta fokus på kvalitet och god leverans – det gör vi gärna i dialog med både leverantörer och upphandlande organisationer.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026