Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Beskriv behov före tekniska krav”

DebattI många upphandlingar används termer som kanske inte helt förstås av kravställaren själv. Kravlistan betonar teknikbaserade krav som försöker detaljstyra tjänsteleverantörerna, i stället för att fokusera på den upphandlande verksamhetens faktiska behov, skriver Christofer Wiechert, Inexchange.

| 2023-09-08
Christofer Wiechert, lösningskonsult, Inexchange.

Sammanfattningsvis kan övergången till en problemorienterad kravställning potentiellt förändra hur offentliga upphandlingar genomförs. Genom att fokusera på de faktiska utmaningarna och vara öppen för olika lösningar kan man inte bara bättre tillgodose verksamhetsbehoven, utan också skapa en mer dynamisk och innovativ upphandlingsmiljö.

Att ställa detaljerade tekniska krav på denna nivå är sällan den bästa metoden och kan anses vara en felaktig strategi, då de faktiska problemen som man försöker lösa ofta går förlorade i inkorrekta benämningar eller tekniska termer.

En möjlig lösning och effektiv åtgärd för bristande kravställningar inom den offentliga sektorn bör vara en mer problemcentrerad kravmetodik. Eftersom huvudmålet för den upphandlande organisationen är att förenkla och förbättra verksamheten, handlar det oftast om att kunna hantera fakturor mer effektivt och säkert.

Dock hamnar detta mål alltför ofta i skuggan av krav på hur tjänsteleverantörer ska agera vid anslutningar till Peppol, hur trafik bör riktas mellan olika operatörer och liknande. Dessa krav är redan fastställda mellan operatörer och tjänar inte syftet att förstärka verksamhetens behov.

Avviker från syftet
När man detaljstyr komplexa krav, utan att förstå deras verkliga värde, avviker man från syftet med att genomföra upphandlingen i enlighet med LOU (lagen om offentlig upphandling). Det kan resultera i att upphandlingsprocessen snarare blir ett hinder än en möjlighet. 

Valet av leverantör bör grundas på affärsmässiga överväganden och bedömas utifrån vilken leverantör som kan erbjuda den bästa produkten eller tjänsten till de bästa förutsättningarna.

Detta kräver en balans mellan produktkvalitet och pris, där kvalitet definieras som det bästa förhållandet mellan pris och prestanda – alltså hur väl leverantören kan uppfylla organisationens behov.

Men vad ligger bakom denna komplexitet i kravställningarna?
En stor del kommer förmodligen från en metodik vid offentliga upphandlingar som syftar till att säkerställa maximal funktionalitet för att undvika framtida problem. Ofta återanvänder man krav från tidigare upphandlingar eller offentliga kravbibliotek för IT-upphandlingar. Man lutar sig även mot befintliga lösningar och förlitar sig till sin nuvarande tjänsteleverantör snarare än att genomföra marknadsundersökningar och inhämta externa åsikter innan kraven publiceras i upphandlingen.

De faktiska utmaningarna i fokus
Ett exempel på ett mycket vanligt krav, som snarare detaljstyr än löser ett problem, är: “Om ett meddelande är markerat att skickas via Peppol, men mottagaren inte är registrerad i någon SMP (Service Metadata Publisher), ska tjänsteleverantören meddela angiven kontakt på myndigheten”. Detta krav fokuserar på tekniska detaljer som redan är avtalade inom Peppol, i stället för att ta upp det faktiska funktionella behovet.

För att ändra riktningen och blicka mot framtiden bör en mer problemorienterad kravställning omfamnas. Kravet kunde i stället vara: “Lösningen bör säkerställa att elektroniska fakturor når alla möjliga mottagare. Om mottagaren inte kan ta emot elektroniska fakturor, ska utställaren automatiskt meddelas.”

Genom att använda en problemorienterad metodik för kravhantering fokuserar man på att lösa faktiska utmaningar snarare än att detaljstyra tekniska aspekter. Krav kan formuleras på olika sätt. Istället för att hålla fast vid en fyrkantig metodik menar jag att man bör utforska andra områden inom IT-organisationen där kravställningar görs. Till exempel agila utvecklingsprinciper där krav ofta formuleras utifrån användarberättelser för att framhäva mål och syfte.
Detta är en bättre strategi än att ha obligatoriska krav som enbart kan besvaras med ett enkelt “Ja”.

En mer innovativ upphandlingsmiljö
Denna typ av kravhantering hjälper den offentliga verksamheten att verkligen följa de grundläggande principerna i LOU, som handlar om att använda skattepengar effektivt och främja konkurrens. Genom att hålla fast vid målet att lösa verkliga problem, istället för att stirra sig blind på tekniska detaljer, skapar man en smidigare och mer progressiv upphandlingsprocess.

Sammanfattningsvis kan övergången till en problemorienterad kravställning potentiellt förändra hur offentliga upphandlingar genomförs. Genom att fokusera på de faktiska utmaningarna och vara öppen för olika lösningar kan man inte bara bättre tillgodose verksamhetsbehoven, utan också skapa en mer dynamisk och innovativ upphandlingsmiljö.

Christofer Wiechert
Lösningskonsult, Inexchange

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

UH24 Debatt

debatt@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026