Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Beviljad eftergift hos KKV förhindrar uteslutning?

Juridisk krönikaBåde Konkurrensverkets tillförordnade generaldirektör Karin Lunning och Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Inger Ek gick i juni ut med beskedet att företag som har beviljats eftergift efter att ha kontaktat Konkurrensverket för att avslöja sin medverkan i en kartell inte bör uteslutas från att delta i upphandlingar. Sara-Li Olovsson och Angelica Ström, Delphi, ifrågasätter hur uttalandena stämmer överens med den slutliga utformningen av 2016 års LOU.

| 2017-08-07

Inför implementeringen av det så kallade LOU-direktivet behandlade vi på Advokatfirman Delphi, frågan huruvida förslaget till nya LOU kunde anses krocka med konkurrensrättsliga regler (se https://upphandling24.se/lou-och-konkurrensratten-krockar-problem-eller-icke-fraga/).

Mot bakgrund av ovan nämnda uttalanden från Konkurrensverkets tillförordnade generaldirektör Karin Lunning och Upphandlingsmyndighetens generaldirektör Inger Ek finns det anledning att återigen lyfta ämnet och fundera på huruvida dessa uttalanden är i linje med, eller rentav står i strid med, LOU-direktivet samt utformningen av 2016 års LOU.

Som skäl för uttalandena anför Konkurrensverkets Karin Lunning bland annat att det är viktigt för att eftergiftsprogrammet ska fungera effektivt och ge resultat att företag har starka incitament att komma till Konkurrensverket med information. Vidare anför Lunning att en uteslutning skulle innebära att konkurrensen i upphandlingen försämras och att det på ett övergripande plan därför är en vinst för välfärden att inte utesluta företag som har beviljats eftergift eftersom det ökar förutsättningarna för väl fungerande marknader.

Upphandlingsmyndigheten ställer sig bakom Konkurrensverkets ställningstagande och generaldirektör Inger Ek anför att myndigheten skickar samma budskap, det vill säga att ett beslut om eftergift från konkurrensskadeavgift är en omständighet som upphandlaren ska ta hänsyn till, till de upphandlare som vänder sig till myndigheten med frågor om uteslutning.

Vad säger då lagen? Enligt LOU kan en upphandlande myndighet när som helst under en upphandling utesluta en leverantör från att delta i upphandlingen, om det visar sig finnas grund för uteslutning. Enligt 13 kap 3 § LOU får myndigheten utesluta en leverantör bland annat om ”myndigheten har tillräckligt sannolika indikationer på att leverantören har ingått överenskommelser med andra leverantörer som syftar till att snedvrida konkurrensen.”

Vidare följer av 13 kap. 5 § LOU ett antal undantag från när uteslutning kan ske, bland annat för att leverantören har klargjort förhållanden och omständigheter på ett uttömmande sätt genom att aktivt samarbeta med de utredande myndigheterna.

Enligt propositionen är ett beslut om att efterge en konkurrensskadeavgift en omständighet bland flera som ska beaktas när ställning tas till om en leverantör ska uteslutas. Vidare anges att det ankommer leverantörens att visa att de åtgärder som denne har vidtagit är tillräckliga för att anse leverantören som tillförlitlig.

Sammanfattningsvis har den upphandlande myndigheten möjlighet att ta hänsyn till ett beslut om eftergift från konkurrensskadeavgift dels vid bedömningen av om uteslutning ska ske på grund av överenskommelser med andra leverantörer som syftar till att snedvrida konkurrensen, dels vid bedömningen av huruvida undantag från uteslutning föreligger på grund av leverantörens samarbete med Konkurrensverket.

Under lagstiftningsarbetet anförde Konkurrensverket att en uttrycklig regel borde införas i lagen som skyddar ett företag som har beviljats eftergift av konkurrensskadeavgift från att på grund av den anmälda överträdelsen uteslutas från att delta i en upphandling.

Vid implementeringen av LOU-direktivet ansåg emellertid regeringen att det utifrån bestämmelsens ordalydelse och direktivets syfte inte fanns stöd för att införa en sådan uttrycklig begränsning av möjligheten att utesluta en leverantör. I propositionen angavs däremot att skälen till LOU-direktivet snarare ger stöd för att överträdelser av konkurrensregler är så pass allvarliga att de typiskt sett bör leda till uteslutning (se prop. 2015/16:195 sid. 745).

Även om det enligt vår bedömning är möjligt att EU-kommissionen och EU-domstolen skulle acceptera ett införande av en uttrycklig begränsning av möjligheten att utesluta en leverantör som har beviljats eftergift av konkurrensskadeavgift, gjorde regeringen bedömningen att det utifrån bestämmelsens ordalydelse och direktivets syfte inte fanns stöd för att införa en uttrycklig begränsning av möjligheten att utesluta en leverantör som har beviljats eftergift av konkurrensskadeavgift.

Å ena sidan har alltså regeringen valt att inte införa någon uttrycklig regel i LOU som skyddar ett företag som har beviljats eftergift av konkurrensskadeavgift från att på grund av den anmälda överträdelsen uteslutas i en upphandling.

Å andra sidan innebär Konkurrensverkets och Upphandlingsmyndighetens ställningstaganden alltså att både tillsynsmyndigheten för offentlig upphandling och myndigheten för upphandlingsstöd rekommenderar upphandlande myndigheter att inte utesluta företag som beviljats eftergift av konkurrensskadeavgift från upphandlingar.

Mot bakgrund av detta finns det skäl att reflektera över vilken betydelse ovan nämnda uttalanden kommer att få i praktiken. Det kan ifrågasättas huruvida dessa uttalanden ger vägledning åt upphandlande myndigheter i linje med vad som redan finns angivet i propositionen eller om uttalandena innebär att både Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten på eget initiativ frångår regeringens bedömning avseende utformningen av LOU.

Klart är att varken upphandlande myndigheter eller leverantörer erbjuds största möjliga tydlighet vad gäller hur en leverantör som har fått ett beslut om eftergift från konkurrensskadeavgift ska behandlas vid en upphandling – vi får helt enkelt hoppas på förtydliganden från domstolarna i denna fråga.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Mostphotos

Vill köpa 100 miljoner snabbtester

I juni beräknas Adda Inköpscentral ha ett färdigt ramavtal för snabbtester för covid-19. Volymen uppskattas till 100 miljoner tester.

Foto: Mostphotos

Så tycker upphandlare om distansjobb

Karriär

Ensamt och tråkigt. Eller en befrielse att slippa pendla till kontoret. Ungefär lika många av landets upphandlare är övervägande positiva respektive övervägande negativa till att jobba hemifrån under pandemin. Det visar en enkät från Upphandling24 och Inköpsrådet.

Klippans upphandlare får bäst betyg

Företagare som varit i kontakt med sin kommun ger högst betyg åt upphandlare i Klippan, Strängnäs och Täby. Det som värdesätts högst är kompetens och information. Det framgår av en enkät från SKR.

Foto: Mostphotos

Kunde inte backa från muta

Två tidigare anställda vid SLU döms för mutbrott efter att ha accepterat en inbjudan om en gratis fotbollsresa. Att en av dem tänkte betala själv och den andre tänkte avstå från resan gör dem inte oskyldiga, enligt tingsrätten.

Foto: Mostphotos

Mer byggnader och mindre godis

Ett kraftigt byggande drog upp de totala inköpen. Samtidigt gjorde stängningen av Liseberg att inköpen av snacks och godis rasade med 97 procent. Det visar statistik för Göteborgs stads inköp under coronaåret 2020.

”Upphandling – hållbarhetsmotor”

Debatt

När kommunfullmäktige i Halmstad år 2019 i bred politisk enighet antog vår kommuns första strategiska plan var hållbarhetsfrågorna en bärande del av strategin. Den strategiska planen är ett övergripande inriktningsbeslut som sedan dess genomsyrar mycket av arbetet i budgetar, verksamhetsplaner och övriga strategiska dokument, skriver Jonas Bergman, M, kommunstyrelsens ordförande.

Lediga jobb

Upphandlingscenter Falun Borlänge-regionen söker Upphandlare

Skånes Kommuner söker senior upphandlare

Strategisk upphandlare till Socialstyrelsen

  • Upphandlare/inköpare till Medicinsk Diagnostik Karolinska
  • Senior Upphandlare till Svefa i Göteborg
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral
  • Göteborgs Stad söker upphandlingsjurist med förvaltningsjuridisk inriktning
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker Upphandlare
  • Upphandlare till SISAB
  • Region Jämtland Härjedalen söker Upphandlare för fastighetsrelaterade upphandlingar
  • Chalmers söker Upphandlare
  • Halmstad kommun söker Avtalscontroller
  • Halmstad kommun söker Upphandlare
  • Upphandlare inom IT till Helsingborgshem
  • Folkhälsomyndigheten söker Upphandlare
  • Telge söker Senior entreprenadinköpare

Senaste nyheterna

Vill köpa 100 miljoner snabbtester Vill köpa 100 miljoner snabbtester
Så tycker upphandlare om distansjobb Så tycker upphandlare om distansjobb
Klippans upphandlare får bäst betyg Klippans upphandlare får bäst betyg
Kunde inte backa från mutaKunde inte backa från muta
Mer byggnader och mindre godisMer byggnader och mindre godis
”Upphandling – hållbarhetsmotor” ”Upphandling – hållbarhetsmotor”
Miljonskadestånd efter larmhaveri Miljonskadestånd efter larmhaveri
Farliga ämnen i barns lekmiljö Farliga ämnen i barns lekmiljö

Senaste kommentarerna

  • Klippans upphandlare får bäst betygStopp ett tag nu, dags att lägga i handbromsen. Varken Sigtuna eller Göteborg handlar ju om upphandlingsfunktionerna, tvärtom, felet var...
  • Klippans upphandlare får bäst betygKänns inte trovärdigt för fem öre med Sigtuna på sjätte plats. De måste ha missat Uppdrag gransknings reportage om mutskandalen...
  • Klippans upphandlare får bäst betygGod idé, men visst skulle det vara bra med fler svar, även om den här typen av frågor främst brukar...
  • Klippans upphandlare får bäst betygUtmärkt initiativ av SKR. Det är troligen inte en slump att merparten av kommunerna i bottenskiktet själva eller genom sina...
  • Har fokus på pris kontra kvalitetKänns lite naivt att man i LCC-avsnittet bara tar upp bränsleförbrukning. När det gäller fordon står ofta uh-kostnaderna under fordonens...

Shortcodes Ultimate

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 25 maj
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | Hösten 2021

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »