Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Bristande upphandling kostade Kristianstad flera miljoner

En rapport som beställts av stadsrevisionen i Kristianstads kommun pekar på flera brister i upphandlingen av ett verksamhetssystem. Det ledde fram till att ett avtal felaktigt hävdes och att miljoner kronor felaktigt betalades i en förlikning.

| 2018-01-25

Det var 2016 som Kristianstad kommun, genom arbete- och välfärdsnämnden, upphandlade ett verksamhetssystem där kontraktet tilldelades en systemleverantör. Införandet av verksamhetssystemet skulle ske i januari 2017, men tiden för införandet sköts framåt till juli 2017. I nära anslutning till nämndens beslut att skjuta fram tiden för införandet, togs dessutom beslut om att häva avtalet med systemleverantören.

Det hävda kontraktet tvingade nämnden att betala cirka 3,3 miljoner kronor till systemleverantören i en förlikning. På grund av beloppets storlek kom kritik kring nämndens hantering av ärendet. Därför gav revisorerna i Kristianstad kommun uppdraget åt PwC att granska nämndens hantering av ärendet samt titta på om nämnden brustit genom sitt handlande.

Under granskningen har det framkommit att det, under upphandlingsprocessen, förekommit diskussioner om förfrågningsunderlaget skulle vara uppbyggt på flertalet ska-krav eller om underlaget i stället skulle innehålla flertalet bör-krav.

Av intervjuer har framkommit att förfrågningsunderlaget från början innehöll fler ska-krav men att det arbetades om för att i stället innehålla fler bör-krav och att utvärdering av dessa bör-krav skulle ske genom ett poängsystem.

I granskningen visade det sig att det poängsystem som användes för att värdera systemets användarvänlighet och ändamålsenlighet ledde till att en leverantör kunde tilldelas poäng utifrån löften om att systemet kunde anpassas till verksamheternas behov utan att leverantören kunde uppvisa att sådana anpassningar var gjorda eller att sådana anpassningar var möjliga.

Vidare har det framkommit att poängsättning av bör-kraven inte fungerat ändamålsenligt då leverantören tilldelats poäng, men att nämnden sedan upplevt att leverantören inte kunnat motsvara kravet när systemet väl var på plats.

Nämnden hade också uppfattningen att upphandlingen skulle avse ett färdigt system som kunde implementera i verk- samheten stegvis och som också var kompatibelt med övriga system i verksamheten.

Men enligt intervjuer, som PwC gjort var detta inte fallet. I stället tänkte leverantören utveckla ett system över tid samtidigt som kompatibilitet saknades mellan upphandlat system och övriga befintliga system i verksamheten. Att uppnå kompatibilitet mellan systemen bedömdes, om det var möjligt, ta tid enligt befintliga systemleverantörer.

I detta skede började nämnden söka information om bolaget via internet och uppmärksammade då, enligt intervjuer som PwC gjort, att andra kommuner hamnat i liknande situation med leverantören vid införandet och att andra upphandlingar av leverantörens system varit problematiska.

Dessutom hade flera av kommunens projektledares frågor kring införandet lämnats obesvarade av leverantören. Nämnden upplevde då att det inte skulle vara möjligt att upprätthålla ett rättssäkert arbetssätt med systemet. För att kunna fortsätta bedriva verksamheten som vanligt ansåg nämnden sig tvungen att dels förlänga befintligt verksamhetssystem parallellt med att upphandlat system utvecklades, om samarbete med leverantören skulle fortsätta. Detta skulle enligt nämnden innebära en längre period av dubbla system och dubbla kostnader vilket inte ansågs vara ett alternativ.

Nämnden tog, baserat på denna bedömning, beslutet att via e-post översända meddelande till leverantören om att införandet stoppades då de ville “pausa” införandet. Det visade sig nu inte vara juridiskt möjligt. I stället valde nämnden att häva avtalet.

Då nämnden kontaktades av leverantörens juridiska ombud direktupphandlade nämnden ett juridiskt ombud för att bistå den. Det upphandlade juridiska ombudet konstaterade omgående att det inte fanns någon juridiskt grund för hävning avtalet och mot bakgrunden att det ansågs utsiktslöst att vinna en rättsprocess förlikades parterna.

Rapporten från PwC (pdf) menar att nämnden gjorde ett gediget förberedande arbete före upphandlingen men det framgår att det saknats tillräcklig kompetens för att i nästa led överföra detta arbete till ett ändamålsenligt förfrågningsunderlag.

“Vi anser också att det poängsystem som användes för att bedöma systemets användarvänlighet och ändamålsenlighet utföll godtyckligt och i allt för stor grad var beroende av vilka löften leverantören gjorde om möjliga anpassningar”, står det i rapporten.

Rapporten pekar också på att den förhållandevis korta införandeperioden som fastställdes i förfrågningsunderlaget sannolikt haft inverkan på att relativt få anbud inkom.

Dessutom menar rapporten att referenstagningen varit en brist i processen då referenstagningen enligt intervjuer inte rättvist återspeglade om leverantörer genomfört liknande arbeten tidigare eller med vilket resultat.

Annons

Vill du fördjupa dig i kravarbete, utvärdering och förhandling i IT-upphandlingar, i syfte att göra bättre IT-affärer? Gå kursen som Upphandling24 arrangerar “Fortsättningskurs IT-upphandling” Läs mer här!

Läs mer: AvtalIT

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026