Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Civilministern öppnar för preklusionsfrist

Under SOI:s årskonferens öppnar civilminister Ardalan Shekarabi för att se över preklusionsbestämmelserna som ett sätt att minska överprövningarna.

| 2017-04-26

Ett debattinlägg i Dagens Samhälle hade alla förutsättningar för att sätta fart på debatten om offentliga inköp och upphandlingar redan innan civilminister Ardalan Shekarabi (S) ens hunnit ta plats på scenen på Sveriges största konferens för offentliga inköp – Sveriges Offentliga Inköpares, SOI:s, årskonferens.

I debattinlägget signerat SOI:s ordförande Emma Breheim framfördes att det är SOI:s uppfattning att det är dags för förenkling av upphandlingsreglerna och göra dem mer flexibla och tydliga.

Hon konstaterar också, i en scendiskussion med Ardalan Shekarabi och Jon Radefalk, strategisk affärsutvecklare på Securitas efter civilministerns föredrag, att det är knappt en tredjedel av alla upphandlingar som överskrider tröskelvärdena och därmed måste upphandlas, något som gör att två av tre upphandlingar, drygt 10 000, kraftigt kan förenklas.

– I dag är det dyrare att genomföra upphandlingar under tröskelvärdena än vad de är värda, säger Emma Breheim.

Men nån hårdare debatt blev det nu inte eftersom Ardalan Shekarabi håller med om det mesta i SOI:s kritik.

– De utredningar som jobbade med implementeringen av EU-direktiven valde att inte röra den frågan, så vi har fortfarande ett väldigt detaljerat regelverk för upphandlingar under tröskelvärdena. Vi kommer att tillsätta en utredning som får i uppdrag att ta fram förslag till enklare regelverk för upphandlingar under tröskelvärdena. Vi ska ha ett nationellt regelverk som minskar riskerna för korruption och som förstärker likabehandlingen av aktörer, men samtidigt också minskar den administrativa bördan. Här behövs det definitivt lagändringar, säger Ardalan Shekarabi.

En annan fråga som avhandlades på scenen var överprövningar. Alla var ense om att antalet överprövningar är för stort, särskilt i jämförelse med andra länder.

– Man ska ha en självklar rätt att överpröva. Samtidigt har vi 3000 mål där vi som köpare vinner i 70 procent av fallen. Det finns en hel del okynnesöverprövningar. Det ska inte gå för en leverantör att exempelvis först delta i en dialog inför en upphandling om mer fokus på kvalitet än pris, och sedan överpröva på för litet vikt på pris. Överprövningar kostar mycket pengar för organisationen som har behovet. Med överprövningar blir det mer eller mindre köpstopp och man kan inte tillgodose behovet och då stannar verksamheter upp och medborgarna blir lidande, säger Emma Breheim.

Att leverantörer kan ta initiativ i denna fråga gav Jon Radefalk på Securitas exempel på. De har tagit på sig en självpåtagen preklusionsfrist, som gör att de inte kommer att begära överprövning på grund av felaktigheter som de inte påtalat under upphandlingen.

– Problemet är att LOU mer har kommit att handla om formalia än om konkurrens, säger han.

Ardalan Shekarabi välkomnar att branschaktörer går före.

– Initiativet som kommer från säkerhetsbranschen visar att leverantörerna kan spela en viktig roll. Det är en sak vilken lagstiftning vi har, en annan beteendet hos anbudsgivaren. Det är ett beslut som anbudsgivaren själva kan fatta, med det fråntar ju inte ansvaret från oss politiker att ha ett regelverk som motsvarar de behov som finns. Vi har ju väldigt generösa regler för överprövningar och har man det får man fler. Länder som har mindre generösa regler, mer restriktiva krav med krav på ansvar för kostnader har färre överprövningar, säger civilminstern s.

Till Upphandling24 säger Ardalan Shekarabi att preklusionsfrister är en viktig del av det kommande utredningsarbetet, men att det i överprövningsutredningens förslag framkom en hel del kritik mot just det upplägget.

– Det innebär att vi måste jobba med förslaget, men det är sunt att ha en modell som innebär att felen ska påtalas tidigare i processen. Sedan har vi förslag som rör effektivisering av överklagandeprocessen. Men det är sunt att börja med preklusionsbestämmelserna, säger civilminstern.

Fakta: Preklusionsfrist

Med preklusionsfrist menas att vissa av de inledande momenten i en upphandling endast får överprövas inom en viss tid. En frist kan till exempel innebära ett förbud mot invändningar mot förfrågningsunderlagets utformning efter att anbudstiden löpt ut. Rättsmedelsdirektiven ger medlemsstaterna en möjlighet att införa preklusionsfrister.

Sverige har dock hittills valt att inte införa bestämmelser om preklusionsfrist. Frågan övervägdes senast i propositionen Nya rättsmedel på upphandlingsområdet (2009/10:180, del 1 s. 155 f.).

Som främsta skäl mot en frist framhölls att det ofta är först när anbudsgivarna tar del av tilldelningsbeslutet som det står klart för leverantören vad förfrågningsunderlaget har betytt för utvärderingen. Först då har leverantören tillräcklig information för att avgöra om det finns anledning att begära överprövning av förfrågningsunderlaget.

 

 

Läs mer: Överprövning

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026