Efter beslut i Europaparlamentet om IPI – ett system för uteslutning av leverantörer från vissa länder – väntar förhandlingar med EU:s medlemsländer för att nå fram till ett gemensamt förslag som kan gå till beslut i EU-kommissionen.
-Jag är övertygad om att förhandlingen kommer att gå rätt fort. Vi kommer att se förslaget på plats inom en rätt snar framtid och det tror jag är bra och viktigt för europeisk industri och Europas standing i den internationella, handelspolitiska verkligheten men också som en klar signal till länder som ännu har stängda marknader för offentlig upphandling, sade Christian Danielsson, chef för Europeiska kommissionens representation i Sverige.
Addas vd Eva-Lotta Löwstedt Lundell ledde diskussionerna efter att ha konstaterat att Adda märker att EU-förordningen väcker intresse och att den kommer att få konsekvenser för upphandlande myndigheters förmåga att genomföra konkurrenskraftiga upphandlingar.
Addas chefsjurist Åsa Edman har tidigare uppmärksammat frågeställningarna och att upphandling används som en bricka i förhandlingar om världshandeln.
Region Stockholms inköpsdirektör Roger Eklund gav en förhållandevis positiv bild av IPI. Istället för en gradering efter skalan bra/dåligt menade han att förordningen är nödvändig för att ge EU ”verktyg” i förhandlingar med tredjeland.
IPI, International procurement instrument, ska ge EU möjligheter att blockera leverantörer från tredjeland med ”IPI-åtgärder” om dessa länder inte ger tillträde till EU för sin marknad för offentlig upphandling.
Stora länder som Kina, Indien och Brasilien som inte står bakom internationella handelsavtal, exempelvis GPA, kan enligt Roger Eklund bli aktuella för IPI-åtgärder.
Enligt gällande förslag ska bestämmelserna omfatta upphandlingar över tröskelvärden som fem miljoner euro för varor och tjänster.
IPI-åtgärder kan antingen vara uteslutning av anbudsgivare med ursprung från ett specifikt land eller ett fiktivt påslag på anbud, maximalt 40 procent som poäng- eller prispåslag vid utvärdering.
-Men här kan man notera att i parlamentets draft är anbudsjustering borta och med endast uteslutning kvar som åtgärd, sade Roger Eklund.
Han menade att de tillkommande kontraktsvillkor som blir följden av IPI kommer att få större betydelse för offentliga affärer.
Det gäller EU-baserade leverantörer med nya avtalsvillkor. Högst tio procent av kontraktets värde får ha sitt ursprung i tredjeland som omfattas av IPI-åtgärd.
-Det innebär en ganska dramatiskt minskad införsel av varor från tredjeland. Krav ställs på leverantörer om underlag för produkternas ursprung och det kan bli särskilt komplext vid större ramavtal.
-Om leverantörer inte efterlever kraven åker de på ett vite på mellan 10 och 30 procent av kontraktsvärdet. Det tror jag kommer att bygga in riskpremier i våra upphandlingar och leda till kostnadsökningar, sade Roger Eklund.
Det hade ju varit rätt bra om det i artikeln förklarades vad “IPI” betyder.
Nu förtydligat om IPI i början av texten.