Nyckeln till en lyckad upphandlingsprocess är bra kommunikation mellan upphandlaren och leverantörer.
Det anser den ideella föreningen Anbudspriset, som varje år uppmärksammar en upphandlare eller avtalsförvaltare ”som engagerat sig genom att vidga sin syn till att omfatta mer än bara den upphandlande myndighetens behov”.
Årets upplaga av priset delas ut på Almegas upphandlingsdag den 3 december på Münchenbryggeriet i Stockholm.
Här är de tre finalisterna, med motivering:
Helena Ekwall, strategisk inköpare, Region Skåne
“Helenas upphandling nomineras som den bästa upphandling i branschen på 10 år. Upphandlingen visar på hög kvalitet som köparna är beredda att betala för. Detta bidrar till att slutkunden erhåller högre kvalitet på städning.”
Catharina Monstein, upphandlare, Täby kommun
“Catharina genomförde upphandlingen med ett stort engagemang och med ett nytänkande förhållningssätt. Fokus lades på att definiera vad kvalitet är och för vem. I arbetet lades stor vikt vid att hitta kvalitativa utvärderingskriterier som både var förenliga med LOUs grundprinciper och framför allt kunde ligga till grund för ökad kvalitativ effekt under avtalstiden.”
Petter Cederbrink, upphandlingsledare Jönköpings kommun
“Upphandlingen genomfördes med ett, i branschen, nytt och innovativt tankesätt med högt fokus på kvalitet. Petter använde sig av ett selektivt förfarande som i steg två utvärderades både genom skriftlig och muntlig presentation av anbudet. Frågeställningarna för utvärdering i underlaget var väl knutna till relevanta kvalitetsfaktorer i ett komplext tjänsteuppdrag.”
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer