Dagens Juridik har ett program de kallar “Veckans Juridik”. I det aktuella programmet har de frågat en expertpanel om turerna kring it-skandalen på Transportstyrelsen, men också vad som gjorde den möjlig.
Conny Larsson, på advokatfirman Gärde & Partners och specialiserad på bland annat it-rätt och säkerhetsjuridik, ser detta fall som toppen av ett isberg och tre orsaker till att it-skandalen kunnat inträffa.
– Det ena är ren okunskap, man vet inte vad reglerna säger. Det andra handlar om att regelverket, rättstillämpningen är så pass krånglig när det gäller de här bitarna. Ta exempelvis frågan om vad som avses juridiskt med utlämnande av uppgifter – när föreligger ett sådant? Sedan, för det tredje finns det ju faktiskt personer som helt enkelt struntar i lagstiftningen när de står i vägen för verksamheten, dess effektivitet, lönsamhet och kostnadsbesparingar, säger han.
Andrea Sundstrand, docent i offentlig rätt och expert på upphandlingar, menar att lagen om försvars- och säkerhetsupphandlingar innehåller de delar av sekretess som kunnat vara användbara här.
– Där hade det väl varit lämpligt att använda dem. Nu vet jag inte om de gjort det i det här fallet, men naturligtvis finns det med i avtalen hur man ska hantera det här. Vilken professionell upphandlare som helst ser till att det finns med, säger hon.
Underrättelse- och säkerhetsexperten Joakim von Braun menar att man alltid måste väga in säkerhet i alla avtal som gäller it.
– Det kan inte fungera annars. Struntar man i att definiera säkerheten, eller bara gör det på ett ytligt sätt, då kan man ju få en leverantör som kan göra lite som den vill.
Han menar att det behövs en rejäl genomlysning av dessa frågor.
– Det finns anledning att granska Myndighetssverige brett, men också de företag som arbetar åt Myndighetssverige. Jag tror att det här är en startpunkt. Det kommer att behövas många fler åtgärder för att rensa upp i det här träsket, säger Joakim von Braun.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer