Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Det finns undantag till allt – så även till LOU

RättsfallsanalysPer-Owe Arfwedson och Gabriella Kiluk, Bokwall Rislund advokatbyrå, analyserar ett rättsfall från EU-domstolen där domstolen ansåg att det var förenligt med specialbestämmelser om kollektivtrafik att ställa krav som innebar att anbudsgivaren måste utföra minst 70 procent av tjänsten i egen regi.

| 2016-12-20

Fakta i målet

Vid en upphandling av kollektivtrafik med buss uppställdes ett krav som innebar att anbudsgivarna endast fick lägga ut högst 30 procent av trafiken, mätt i tidtabellskilometer, på underleverantörer.

En anbudsgivare klagade på kravet avseende underleverantörer och hävdade att begränsningen av möjligheten att använda underleverantörer var oförenlig med artikel 25 i direktiv 2004/18 och artikel 37 i direktiv 2004/17. Artikel 25 i direktiv 2004/18 anger bland annat att:

” I förfrågningsunderlaget får en upphandlande myndighet begära eller kan åläggas av en medlemsstat att begära att anbudsgivaren i anbudet anger hur stor del av kontraktet som kan komma att läggas ut på tredje part samt vilka underleverantörer som föreslås.”

De upphandlande myndigheterna gjorde gällande att specialbestämmelserna i EU:s förordning 1370/2007 ,”kollektivtrafikförordningen”, gav möjlighet att begränsa användandet av underleverantörer. I artikel 4.7 anges följande:

”I anbudshandlingar och avtal om allmän trafik ska det klart och tydligt anges huruvida och i vilken omfattning utläggande på entreprenad får övervägas. Vid utläggande på entreprenad ska det företag som svarar för förvaltning och tillhandahållande av kollektivtrafik enligt denna förordning vara skyldigt att självt tillhandahålla en stor del av kollektivtrafiken.”

Frågan hamnade hos EU-domstolen som hade att bedöma om kollektivtrafikförordningens artikel 4.7 som ger möjlighet att begränsa användandet av underleverantörer skulle ha företräde framför artikel 25 i direktiv 2004/18 och artikel 37 i direktiv 2004/17. Artiklarna i direktiven innehåller bestämmelser som i många avseenden uppmuntrar till användandet av underleverantörer och i vart fall inte innehåller någon uttrycklig bestämmelse som ger rätt att begränsa möjligheten att använda underleverantörer.

EU-domstolens bedömning

Det kontrakt som upphandlades avsåg kollektivtrafik med buss och kontraktet skulle inte utgöra en tjänstekoncession. Upphandlingen föll därmed under tillämpningsområdet för direktiv 2004/17 (dvs. upphandling inom försörjningssektorerna ”LUF”) alternativt 2004/18 (dvs. lag om offentlig upphandling ”LOU”).

EU-domstolen bedömde i vilken utsträckning som kollektivtrafikförordningen skulle beaktas i samband med upphandlingen. EU-domstolen konstaterade att artikel 5.1 i kollektivtrafikförordningen huvudsakligen anger att när kontrakt ska tilldelas i enlighet med direktiv 2004/17 eller 2004/18 följer det av artikel 5.1 tredje meningen att bestämmelserna i punkterna 2 – 6 i artikel 5 inte tillämpas. I övrigt innehåller kollektivtrafikförordningen ingen närmare anvisning om i vilken utsträckning förordningen blir tillämplig vid en LOU- eller LUF-upphandling.

EU-domstolen tolkade bestämmelsen i artikel 5.1 tredje meningen som så att även om LOU eller LUF skulle tillämpas vid upphandlingen av kontraktet så gäller kollektivtrafikförordningens bestämmelser fullt ut med undantag för artikel 5 punkterna 2 – 6.

Enligt EU-domstolen syftar kollektivtrafikförordningen till att föreskriva villkor för anpassning av de allmänna regelverken för offentlig upphandling, LOU och LUF. Kollektivtrafikförordningen innehåller alltså specialbestämmelser som i vissa fall ska beaktas och tillämpas framför bestämmelserna i exempelvis LOU och LUF när det gäller upphandling av kollektivtrafik på väg och spårbunden trafik (till exempel järnväg, tunnelbana och spårväg).

Mot bakgrund av EU-domstolens tolkning av artikel 5 kollektivtrafikförordningen, konstaterade domstolen att artikel 4.7 var tillämplig på upphandlingen och att detta gav stort utrymme för upphandlande myndigheter/enheter att besluta om i vilken uträckning underentreprenörer ska tillåtas. Eftersom det enligt artikel 4.7 är möjligt att helt förbjuda underleverantörer var det även möjligt att förbjuda att en del av kontraktet fick tilldelas underleverantörer.

Att begränsa utläggandet på entreprenad till högst 30 procent såsom skett i den aktuella upphandlingen ansågs falla inom de upphandlande myndigheternas bedömningsutrymme och var därmed förenligt med förordningen.

Analys och konsekvens

EU-domstolens dom medför att kollektivtrafikförordningens bestämmelser kan och i vissa fall ska få en påverkan vid kollektivtrafikupphandlingar. Kollektivtrafikförordningen innehåller flera obligatoriska bestämmelser som ska tillämpas vid upphandling och vissa bestämmelser som medlemsstaterna är skyldiga att tillämpa från slutet av 2019. I de fall då LOU och LUF tillämpas vid upphandlingen men då LOU och LUF innehåller avvikande bestämmelser i förhållande till kollektivtrafikförordningen, ska kollektivtrafikförordningen ges företräde. När det gäller kollektivtrafikupphandlingar är det alltså inte tillräckligt att endast tillämpa reglerna i LOU eller LUF.

Enligt både det nuvarande och de nya upphandlingsdirektiven samt praxis från EU-domstolen, framträder en mer eller mindre oinskränkt möjlighet att anlita underleverantörer för att fullgöra ett kontrakt. Intresset av att tillvarata konkurrensen från små- och medelstora företag är ett starkt intresse. Utrymmet att förbjuda att underleverantörer används begränsas till de fall då det inte har varit möjligt att kontrollera underleverantörernas kapacitet för fullgörande av de viktiga delarna av kontraktet. I det nya direktivet 2014/24 anges i artikel 63.2 att den upphandlande myndigheten får kräva att vissa kritiska uppgifter ska utföras direkt av anbudsgivaren, eller av en deltagare i en grupp av ekonomiska aktörer.

Bestämmelsen i artikel 4.7 i förordning 1370/2007 utgör ett avsteg från vad som normalt annars gäller. Syftet med avsteget är att kollektivtrafikförordningen ska säkerställa kollektivtrafikens kvalitet, säkerhet och pris. För att nå detta syfte ges en vidsträckt möjlighet att tillse att leverantörer bedriver verksamheten på egen hand och att rätten att använda underleverantörer kan begränsas i den utsträckning som anses nödvändigt.

Det kan noteras att regeringen har föreslagit att kollektivtrafiklagen kompletteras med nya regler som bygger på kollektivtrafikförordningen. Förslaget innebär  att upphandling av tjänsteavtal avseende kollektivtrafik på järnväg och tunnelbana samt koncessioner oavsett trafikslag ska ske via den nya Lagen om upphandling av koncessioner, LUK. Tjänsteavtal för kollektivtrafik med buss och spårvagn kommer framöver som i dag att tilldelas med stöd av LOU eller LUF.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2017.

Målnummer och domstol

EU-domstolens dom i mål nr Mål C-292-15 Hörmann Reisen Hörmann Reisen

Sammanfattning

  • Förordning 1370/2007 har företräde framför direktiv 2004/17/18 vid kollektivtrafikupphandling.
  • Vid upphandling av kollektivtrafik med buss ska såväl upphandlingsdirektiven som samtliga bestämmelser i förordning 1370/2007 förutom artikel 5 punkten 2-6 tillämpas.
  • Artikel 4.7 i förordning 1370/2007 innebär att upphandlande myndigheter har mycket stort utrymme att begränsa möjligheten att anlita underleverantörer, i målet godtogs en begränsning som innebar att anbudsgivaren måste utföra 70 procent av trafiken själv.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Sidbyte skakar om i Säter

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026