Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Direkttilldelning av avtal – när inga anbud kommer in

RättsfallsanalysKammarrätten i Sundsvall har meddelat dom i ett mål som rör frågan om möjligheten att direktupphandla då inga anbud inkommit i det annonserade förfarandet. Martin Bogg och Jenny Crafoord, Advokatfirman Delphi, analyserar domen.

| 2016-04-04
  1. Fakta i målet

Under hösten 2014 upphandlade Luleå kommun turbåtstrafik genom ett förenklat förfarande. Då inga anbud inkom inom fristen genomförde kommunen en direktupphandling med stöd av 15 kap. 3 § och 4 kap. 5 § i lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU och tecknade därvid avtal med Laponia Rederi AB.

Av nämnda lagrum framgår bl.a. att direkttilldelning får användas om det inte inkommer något lämpligt anbud vid ett annonserat förfarande och de ursprungliga villkoren för kontraktet inte ändras väsentligt.

L-Line Rederi AB (”L-Line”) ansökte om överprövning av avtalets giltighet och anförde att kommunen saknat rätt att direkttilldela uppdraget då anledningen till att inga anbud inkommit var att förfrågningsunderlaget varit utformat på ett otillåtet sätt som tvingat anbudsgivarna att avstå från att lämna anbud.

Enligt L-Lines uppfattning var det omöjligt att uppfylla kraven i upphandlingen då anbudsgivarna skulle vara tvungna att acceptera avtalsvillkor som stod i strid med tvingande sjörättslig lagstiftning. Enligt bolaget var avtalet utformat på ett sådant sätt att kommunens avtalspart tvingades, med risk för att annars drabbas av vite, att bedriva trafik även vid sådana väderförhållanden som medförde att säkerheten inte kunde garanteras.

Kommunen bestred L-Lines ogiltighetstalan och anförde bland annat att det var fel att påstå att leverantören skulle vara skyldig att bedriva trafik oavsett väderförhållanden. Enligt kommunen innebar det aktuella avtalsvillkoret att vite utgår i den situationen en leverantör utan förklarliga skäl och utan att meddela kommunen ställer in trafiken.

  1. Domstolens bedömning

Förvaltningsrätten

Förvaltningsrätten konstaterade inledningsvis att det var ostridigt att det inte inkommit några anbud inom fristen. Vidare konstaterade förvaltningsrätten att det avtal som ingicks som ett resultat av direktupphandlingen hade likalydande villkor som den annonserade upphandlingen.

Förvaltningsrätten fann i sin dom att förfrågningsunderlaget inte var utformat på så sätt att normalt omsorgsfulla anbudsgivare ansett sig förhindrade att uppfylla de villkor kommunen uppställde i sitt förfrågningsunderlag.

Enligt förvaltningsrätten innebar inte förfrågningsunderlagets lydelse att det är rimligt för en normalförsiktig leverantör av transporttjänster att tolka detta så att avtalet innebär att en leverantör kan vara tvungen att utföra tjänsten även om utförandet av denna strider mot sjörättslig lagstiftning eller annars skulle utsätta kommuninvånarna eller miljön inom kommunen för beaktansvärda risker.

Förvaltningsrätten bedömde i stället att förutsättningarna för att direktupphandla i enlighet med 15 kap. 3 § LOU varit uppfyllda. L-Lines ansökan om överprövning avslogs därmed. L-Line överklagade till Kammarrätten i Sundsvall som meddelade prövningstillstånd.

Kammarrätten

Kammarrätten konstaterar i korthet att det i målet är ostridigt att inga anbud inkom när kommunen annonserade upphandlingen samt att bolaget inte påstått att det ingångna avtalet inte skulle ha likalydande villkor som den annonserade upphandlingen. Kommunen har därför enligt kammarrätten haft skäl att teckna avtalet utan annonsering. Skäl att ogiltigförklara avtalet saknas och överklagandet avslås.

  1. Analys

Kammarrättens avgörande pekar enligt vår uppfattning på vikten av att redan under anbudstiden vara uppmärksam och aktiv som leverantör. En leverantör som redan under anbudstiden upptäcker brister i ett förfrågningsunderlag bör, för att inte riskera att gå miste om att tilldelas kontrakt i en värdefull upphandling, göra den upphandlande myndigheten uppmärksam på bristerna i fråga.

Om påpekandet bygger på ett missförstånd kan detta rättas till genom ett förtydligande av den upphandlande myndigheten. Om den upphandlande myndigheten inte förtydligar förfrågningsunderlaget eller i övrigt bestrider att förfrågningsunderlaget är bristfälligt, kan leverantören redan i detta skede ansöka om överprövning av upphandlingen. Vår rekommendation är alltid att vara aktiv under anbudstiden och i mesta möjliga mån resa frågor om förfrågningsunderlaget i god tid.

Att vänta tills tilldelningsbeslut är fattat, eller som i det här fallet tills kontrakt tilldelats genom direktupphandling, kan försvåra för leverantörer att bevaka sina intressen.

  1. Målnummer och domstol

Kammarrätten i Sundsvalls dom den 26 februari 2016 i mål nr 2912-15. Domen har i skrivande stund inte vunnit laga kraft.

  1. Sammanfattning

Efter att inga anbud inkommit i upphandling turbåtstrafik genom ett förenklat förfarande direkttilldelade kommunen uppdraget. Ett annat bolag ansökte om överprövning av avtalets giltighet och anförde att kommunen saknat rätt att direkttilldela uppdraget eftersom inga anbud inkommit på grund av att avtalet i den ursprungliga upphandlingen innehöll ett villkor som omöjliggjorde för leverantörerna att lämna anbud.

Kammarrätten konstaterar att avtalet har likalydande villkor som den annonserade upphandlingen varför kommunen har haft skäl att teckna avtalet utan annonsering i enlighet med 15 kap. 3 § och 4 kap. 5 § LOU.

Annons

Vill du bli bättre på att projektleda upphandlingar?
Upphandling24 arrangerar en populär utbildning med fokus på att projektleda upphandlingar. Du lär dig välbeprövade metoder för att lyckas leda projekt i hamn på rätt tid. Läs mer om utbildningen här.

Läs mer: DirektupphandlingJuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026