Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Efterlyser mindre prisfokus

Mindre fokus på lägsta pris, mindre tidskrävande formalia och färre men relevanta krav. Det är tjänsteföretagens recept för att fler ska delta i offentliga upphandlingar.

| 2021-03-10
Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert på Almega.

Arbetsgivarorganisationen Almega har undersökt hur tjänsteföretag ser på offentlig upphandling. 

– Dessvärre kan vi konstatera att många leverantörer som verkar på marknader där det offentliga är en naturlig kund avstår från att delta i offentliga upphandlingar, säger Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert på Almega.

Av undersökningen, som besvarats av 1 564 tjänsteföretag, framgår att den enskilt viktigaste orsaken är att det råder ett starkt fokus på lägsta pris.

– Eftersom statistiken visar att pris numera är den vanligaste tilldelningsgrunden i annonserade upphandlingar är detta ett stort orosmoln. Om denna utveckling fortsätter finns stor risk att fler företag lämnar den offentliga marknaden, säger Ulrica Dyrke.

Av rapporten framgår också att många företag som deltar i upphandlingar tycker att dessa i stor utsträckning innehåller irrelevanta krav och är omgärdade av alltför byråkratisk och tidskrävande formalia.

– Är de krav som ställs inte relevanta för sitt syfte är detta ett stort problem som försvårar för många företag, säger Ulrica Dyrke.

Enligt rapporten är det också stor skillnad i olika upphandlande myndigheters uppföljning av upphandlade kontrakt. 

Läs mer: AlmegaLägsta Pris

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Efterlyser mindre prisfokus"

  1. Monica skriver:
    10 mars, 2021 kl. 16:32

    Jag är så evinnerligt trött på den obefogade kritiken mot tilldelningsgrunden pris i upphandlingar. Kanske vore det på sin plats att Almega utbildar företagen om LOU och förklarar att tilldelningsgrunden lägst pris i de flesta fall innebär rätt kvalitet till rätt pris? Det vill säga att vi ställer höga kvalitetskrav och att konkurrensen sker med pris på avsedd kvalitetsnivå? Lägst pris innebär inte automatiskt lågt pris.

  2. Ulrica Dyrke skriver:
    11 mars, 2021 kl. 14:40

    Hej! Givetvis ställs det kvalitetskrav även i prisupphandlingar. Och “rätt kvalitet till rätt pris” är en god beskrivning av upphandlingsmetoden. Dock är det viktigt att kvalitetsaspekterna även säkerställs i praktiken, alltid och kanske i synnerhet vid prisupphandlingar. I Almegas rapport framkommer en ovilja bland många företag (närmare 60 procent) som deltar i upphandling att lägga anbud i upphandlingar med stort prisfokus. Detta kan jämföras med att endast 9 procent säger att de gärna eller ganska gärna deltar. Många av företagen som svarat anser att de i denna typ av upphandlingar upplever en prispress som skapar svårigheter för dem att hålla kvalitet och bedriva seriös verksamhet. Det förefaller på flera håll finnas en uppgivenhet bland företagen för att man från offentlig sektors sida efter genomförd prisupphandling inte kontrollerar att utlovad kvalitet verkligen efterlevs under kontraktstiden. Vår undersökning visar även att arbetet med uppföljning och kvalitetskontroll varierar mycket mellan olika upphandlande myndigheter. Dessa orosmoln tycker vi behöver beaktas, så att inte seriösa företag som vill leverera god kvalitet drar sig bort från den offentliga marknaden. Därför har vi pekat på vikten av en dialog med marknaden/branschen inför upphandlingarna för att bl.a. kunna fånga upp de eventuella utmaningar som kan finnas med att välja prisupphandlingar. Att arbeta aktivt med uppföljning för att säkra kvaliteten i leveransen är ett annat viktigt steg på vägen, som vi ser det.
    Vi på Almega vill gärna arbeta vidare med dessa frågor, för att utveckla den offentliga upphandlingen och sätta fokus på kvalitet och god leverans – det gör vi gärna i dialog med både leverantörer och upphandlande organisationer.

  3. Per Johansson skriver:
    12 mars, 2021 kl. 10:32

    Ulrica, du säger “fånga upp de eventuella utmaningar som kan finnas med att välja prisupphandlingar”. Vad är egentligen en prisupphandling? Om det är en upphandling med för lågt ställda krav eller en upphandling där kraven inte följs upp så har du det problemet oavsett tilldelningsgrund. Problemet har alltså inte att göra med vilken tilldelningsgrund som används.

    Ställt på sin spets, och som du själv nämner, är det enda sättet att få “rätt” kvalitet att ställa krav på den kvalitet du vill ha och tilldela den som har lägst pris, alternativt lägst kostnad. Vid tilldelningsgrunden bästa förhållande mellan pris och kvalitet är risken uppenbar att du antingen får betala mer för något som du inte behöver eller att du inte får något som du behöver. Mer nyanserat så kan man inte säga att en viss tilldelningsgrund är bättre eller sämre. Man ska välja den tilldelningsgrund som bäst stöder syfte och mål med upphandlingen.

  4. Gun Gustafsson skriver:
    15 mars, 2021 kl. 14:29

    Håller med både Monica och Per. Att en ansvarig för upphandling inom Almega försöker komma med så billiga poäng efter trettio med samma tröttsamma argument. Den dörren har varit öppen i så många år. Där emot är det korrekt att vi upphandlare ska titta över våra krav, är de relevanta, proportionerliga osv. Jag tror också på dialog och mycket dialog. Men jag är inte så säker på att de som lämnar den offentliga sektorn får mer betalt om de går över till den privata. Vad är det som ger dem mer betalt där?

  5. Peter skriver:
    16 mars, 2021 kl. 07:26

    Arbetat med upphandling länge och i begynnelsen så hade jag ett samtal med Almega som även då tyckte att det var “bara lägst pris” som gällde och tycket att det skulle vägas in mer kvalitetsaspekter. Då jag som nybörjare frågade vilka kvalitetskriterier/krav de kunde komma med som inte fanns med i just den upphandlingen väntar jag fortfarande på…

  6. Lena skriver:
    23 mars, 2021 kl. 18:58

    Om offentlig sektor ska kunna bli bättre så skulle jag vilja veta vad som menas med irrelevanta krav. Går det att exemplifiera?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • AF:s leverantörer får grönt ljus

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026