I slutet av förra året avslöjade Sveriges radio P4 att Hultsfreds kommun anlitat en konsult för 5,8 miljoner kronor sedan 2016 utan konkurrensutsättning.
Enligt Hultsfreds kommunalråd Lars Rosander, C, var det fel att inte upphandla tjänsterna och misstaget måste rättas till.
Trots detta fortsätter kommunen att anlita coachen. Socialchefen Ann-Gret Sillén menar nämligen att det inte går att bara avsluta den handledning och coachning som hennes chefer får.
Lars Thelin, chef för den gemensamma inköpscentralen* vill inte kommentera det faktum att kommunen fortsätter att anlita konsulten trots att tjänsten inte är upphandlad.
Han berättar däremot att en upphandling av handledningstjänster varit på gång en längre tid.
– Men tyvärr har den försenats. Nu senaste tiden på grund av den pågående coronapandemin, säger han.
Och det dröjer ända till i höst innan upphandlingen görs.
– Arbetet med upphandlingsunderlag pågår och annonsering är planerad att ske under september månad, säger Lars Thelin.
Hur påverkar detta förtroendet för kommunens inköp?
– Vår förhoppning är att flera leverantörer ska visa intresse för upphandlingen och delta som anbudsgivare samt att det ska resultera i ett konkurrenskraftigt avtal. Den transparens och likabehandling som upphandlingen säkerställer hoppas vi ska skapa förtroende framåt, säger Lars Thelin.
*Inköpscentralen sköter upphandlingar för kommunerna Västervik, Hultsfred, Högsby, Mönsterås, Oskarshamn och Vimmerby.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer