– Vi har redan tidigare gjort inventeringar av trafiknäten längs alla busslinjer för att säkerställa att det inte finns några höjdbegränsningar som innebär en risk för busstrafiken. Det vi gör nu är att vi kommer att titta extra även på trafiknätet utanför busslinjerna, förklarar Daniel Modiggård, trafikplaneringschef på Hallandstrafiken, till Hallands Nyheter.
Busstrafik i Falkenberg, Halmstad och Kungsbacka berörs. Hallandstrafiken har tagit kontakt med de bussbolag som har avtal i kommunerna för att gemensamt gå igenom rutiner.
– Biogas som drivmedel var ett tillval som kommunerna kunde göra i samband med den upphandling av kollektivtrafik som gjordes 2009. En ny upphandling på området pågår just nu och gäller en avtalsperiod med början sommaren 2020. Tilldelningsbeslut ska fattas i maj, säger Daniel Modiggård.
Stockholmsolyckan inträffade i helgen när en biogasdriven buss körde in i en Klaratunnelns mynning. Det är just riskerna för bussar som avviker från ordinarie rutt som nu ses över av många kollektivtrafikbolag.
En del bolag ser inga risker men får en hel del kundfrågor. Ett av dem är Region Gotland, som står inför en upphandling där man ska gå från enstaka biogasbussar till omkring 70 procent av all trafik.
– Vi har pratat med vår entreprenör Gotlandsbuss kring det här. Vi ser inga risker i trafiken kring det här. Vi har inga sådana passager som Klaratunneln, säger Anita Norrby Carlsson, kollektivtrafikutvecklare på Region Gotland.
På regeringsnivå har Tomas Eneroth som ansvarig minister kallat till ett möte med myndigheter och branschorganisationer för att diskutera säkerhetsfrågor efter olyckan.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer