Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Falkenbergs upphandlare i topp

Företagare som varit i kontakt med sin kommun ger högst betyg åt upphandlare i Falkenberg, Oxelösund och Haparanda. Det framgår av en enkät från SKR. Enkäten, som omfattar 57 kommuner, ger även svar på inom vilka områden kommunala upphandlare anses vara bäst respektive sämst.

| 2022-04-21

För andra året i rad har Sveriges kommuner och regioner, SKR, kompletterat sin årliga nöjd kund-undersökning bland företagare med en separat del om upphandlingar. 

2021 besvarades enkäten av företagare i 57 kommuner som alla haft ett konkret ärende hos sin kommuns upphandlingsenhet eller motsvarande.

Det är kommunerna själva som valt om de vill delta i undersökningen. 2020 var antalet kommuner som deltog 35.

Kommunerna tilldelas ett NUI-värde (nöjd upphandlingsindex). Ett värde på 70 eller högre bedöms vara ett högt resultat, 62-69 motsvarar godkänt och lägre än 62 är ett lågt resultat.

För de kommuner som finns med i undersökningen är snittet 63, vilket är detsamma som 2020.  Det är med liten marginal godkänt.

Högst värde för upphandling får Falkenberg (74) följt av Oxelösund (73) och Haparanda (71). Sämst i rankingen placerade sig Halmstad och Alingsås med NUI på 52. 

I SKR:s breda undersökning om kommunernas service till företagen är effektivitet det klart viktigaste serviceområdet. 

När det gäller upphandlingar är det däremot serviceområdena kompetens och information som värderas högst av företagarna som besvarat enkäten. 

Bemötande och tillgänglighet fick höga betyg med 76 respektive 74, medan framför allt kompetens fick ett relativt lågt betyg med 65. Övriga serviceområden ligger runt 70 i betyg. 

Jämfört med år 2020 har betyget ökat med en enhet för effektivitet och kompetens, men minskat med en enhet för bemötandet. Övriga serviceområdens betyg är oförändrade sedan 2020. 

Tillgänglighet och i viss mån även bemötande har liten betydelse för företagarnas helhets- bedömning av upphandlingen, enligt SKR.

Detta är företagarna mest nöjda med

  • Handläggarnas attityd
  • Enkelheten av att ta del av förtydliganden och svar på inkomna frågor
  • Information om hur man ställer kompletterande frågor
  • Möjligheten att komma i kontakt med kommunen
  • Hur snabbt kommunen återkopplade på ställda frågor i förfrågningsunderlaget

Detta är företagarna minst nöjda med

  • Kommunens kunskap om leverantörsmarknaden för efterfrågad vara/tjänst
  • Kraven i förfrågningsunderlaget i förhållande till efterfrågad vara/tjänst
  • Kommunens affärsmässighet
  • Kommunens förmåga att följa upp att avtalade villkor efterlevdes 
  • Innehåll och struktur i upphandlingsdokumenten

RÄTTELSE: I en tidigare version av texten stod felaktigt Falköping i stället för Falkenberg.

Läs mer: FöretagsklimatNUI-indexSKR

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Belönas för sin kravställning
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster

Senaste nyheterna

Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Miljardaffär under radarn
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Belönas för sin kravställning
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta

Läsarnas åsikter

Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!

Aktuella utbildningar

  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari FULLBOKAD
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026