-Jag tycker att det har gjorts ett mycket gott arbete, sa advokaten Anna Ulfsdotter Forssell som tillsammans med kollegan Sara-Li Olovsson lusläst lagrådsremissen.
De båda advokaterna hade valt ut fem viktiga nyheter ur remissen som kommenterades av Emma Breheim, inköpschef i Luleå, och Ellen Hausel Heldahl, projektledare på Svenskt näringsliv.
Den första punkten som lyftes fram var att förhandlat förfarande med föregående annonsering får användas om, som det står i lagförslaget, upphandlarens behov inte kan tillgodoses utan anpassning av lättillgängliga lösningar.
-När man tittar djupare kan man se att det kan användas i väldigt många situationer. Det kan vara konsulttjänster eller it-tjänster, sa Anna Ulfsdotter Forssell.
Emma Breheim tyckte att förslaget var bra men tillade att man redan i dag kan förhandla under förutsättning att det handlar för kommuner om en upphandling som har ett värde under två miljoner.
Upphandling24:s chefredaktör Bo Nordlin, som var moderator, påpekade att 70 procent av alla upphandlingar i dag inte är direktivstyrda utan skulle kunna förhandlas. Med det sker inte så ofta.
-Det kanske är så att vi inte alltid vågar förhandla. Men är man osäker hoppas jag att nya Upphandlingsmyndigheten kan hjälpa oss, sa Emma Breheim.
Sara-Li Olovsson presenterade nästa guldkorn i lagrådsremissen och det var möjligheten att frivilligt utesluta en leverantör. Det kan vara att en leverantör har en överenskommelse med en annan leverantör eller att leverantören har misskött sig i tidigare kontrakt hos en annan offentlig köpare.
-Det är så spännande att se att man vill få bort oseriösa leverantörer. Det genomsyrar alla de nya reglerna, sa Anna Ulfsdotter Forssell.
Förslaget fick inte oväntat positiva reaktioner från de övriga två i panelen.
-Jag gillar att man vill skapa mer sunda förfaranden. Ingen vill ha oseriösa företag. Men det innebär förstås mer jobb och ännu mer börda för upphandlarna, sa Ellen Hausel Heldahl.
Bo Nordlin undrade om det inte var dags att skapa en svart lista över oseriösa företag men förslaget fick tummen ner.
-Ett företag kan göra bot och bättring och det är inte självklart att förkasta det utan kontroll, påpekade Anna Ulfsdotter Forssell.
Tredje punkten var en mycket positiv nyhet, enligt advokaterna. Kompletteringar och förtydliganden tillåts i anbuden, förutsatt att ingen anbudsgivare särbehandlas utan att alla behandlas lika.
Det har funnits en mängd rättsfall med spretande domar. Nu får upphandlaren rätt att begära in dokument som saknas, eller be om kompletteringar till anbud som är ofullständiga.
-Det är verkligen ett jättebra förslag, sa Ellen Hausel Heldahl.
-Tidigare domstolspraxis har varit onödigt sträng och kostat samhället många miljoner. Anbud som i övrigt varit bra har fallit på ett formaliafel.
Fjärde punkten upplevdes inte som en större nyhet av Emma Breheim och Ellen Hausel Heldahl. Den handlade om att grund för tilldelning av kontrakt är det ekonomiskt mest fördelaktiga:
Det delades in i tre: Bästa förhållande mellan pris och kvalitet, kostnad (sett ur ett livscykelperspektiv) eller pris.
-Det är ingen större skillnad i praktiken, tyckte Emma Breheimr
-Det är mer politik än juridik, kommenterade Ellen Hausel Heldahl.
Femte och sista punkten i lagförslaget till nya LOU som togs upp på Upphandling24-scenen var enligt Sara-Li Olovsson spännande. Det blir tillåtet att ändra kontrakt under löptiden. Man får göra mindre ändringar i avtalet – om det sker under tröskelvärdet och är mindre än tio procent av kontraktsvärdet.
Dessutom blev det nu tydligare hur avtal kan föras över mellan bolag till exempel vid ett förvärv.
De två tyckarna i panelen var förtjusta.
-Det här brottas vi ständigt med i vår vardag – företag som byter skepnad. Det är bra med tydlighet, sa Emma Breheim.
-Tydlligt och bra. Tidigare har det varit olika rättspraxis, sa Ellen Hausel Heldahl.
I april 2016 ska de nya EU-direktiven för offentlig upphandling vara införda i svensk lagstiftning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer