Även de två första vägavsnitten växte fram efter en förkommersiell upphandling, där Trafikverket köper en form av kunskapsunderlag för hur en elväg kan fungera.
I den nya upphandlingen har tre projekt valts ut för att synas närmare:
- Västsvenska elvägar med en sträckning för tung riksvägstrafik nära Landvetters flygplats.
- Innovation Skåne för kollektivtrafik i Lund.
- Gotland GPE Circuit, kollektivtrafik kring Visby.
I mars nästa år ska de tre aktörerna presentera en detaljerad beskrivning av respektive projekt för att utvärderas av Trafikverket, som sedan fattar beslut om de går vidare till en demonstrationsfas.
För Trafikverket är satsningarna ett led i försöken att minska vägtrafikens utsläpp.
-Trafikverket tror på elvägar som en framtida åtgärd för att minska miljöpåverkan från vägtransporter, framför allt tunga långväga transporter där det i dag inte finns så många alternativ, säger Mats Andersson, projektledare för upphandlingen, på myndighetens webbplats.
Den riktigt stora aktören i sammanhanget är det nya konsortiet Västsvenska elvägar med uppbackning från bland annat Volvo, NCC och Alstom.
-Vår laddningsteknik för spårvagnar som nu anpassas för väg är bra exempel på hur beprövade tekniker får nya användningsområden och snabbar på utvecklingen, säger Björn Asplund, vd för Alstom Sverige.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer