Sedan tidigare har bland annat Migrationsverket och Malmö stad avstyrkt förslaget i remissvar till den statliga utredningen.
Upphandlingsmyndigheten, UHM. ger visserligen utredarna rätt i analysen att ett processkostnadsansvar – där förlorande part ska ersätta vinnande parts omkostnader – kan få ner antalet överprövningar.
Men priset blir för högt, anser myndigheten.
– Ett processkostnadsansvar skulle få flera negativa följder. Bland annat skulle det få stora konsekvenser för mindre leverantörer. Däremot kan en ansökningsavgift fungera som en tröskel för att förhindra onödiga överprövningar, kommenterar generaldirektör Inger Ek (bilden).
Både UHM och Advokatsamfundet påpekar att ett processkostnadsansvar går emot svensk praxis där det ska vara kostnadsfritt att föra talan mot myndighetsbeslut.
Enligt UHM bidrar det till att skapa förtroende för domstolar och myndigheter. Advokatsamfundet betonar att upphandlingslagstiftningen är en skyddslagstiftning för leverantörer och att varje inskränkning av rättigheter därför måste övervägas extra noga.
Gällande överprövningsavgiften ställer sig UHM positiv men förordar en lägre avgift på 2 800 kronor – i linje för nivån i tvistemål – jämfört med föreslagna 7 500 kronor.
UHM är i grunden positiv till många av utredningsförslagen, men anser att arbetet försvårats av att regelverket inte är enhetligt efter omfattande och upprepade förändringar under senare år.
– Det tar tid och kraft för marknadens aktörer att lära sig och anpassa sig till nya regler. Att införa enhetliga och konsekventa regler som står sig över tid är därför en förenkling i sig, säger Inger Ek.
UHM är bland annat positiv till förslagen att upphandlande myndigheter och enheter ska ges tydligare frihet att utforma upphandlingar som de önskar och möjligheterna att direktupphandla i samband med en överprövning.
Ett förslag som UHM avstyrker är att sociala och andra särskilda tjänster ska få direktupphandlas under tröskelvärdena. Att genomföra sådana upphandlingar upp till 7,1 miljoner kronor ger brist på transparens och ökar riskerna för korruption, enligt UHM.
Myndigheten varnar för att lätta på bestämmelserna för CPV-koder eftersom det kan leda till sämre konkurrens genom att leverantörer får svårare att hitta lämpliga upphandlingar och att CPV-systemet är viktigt för att ta fram bra statistik om upphandlingar.
Senast den 1 februari ska remissvar till utredningen lämnas in till finansdepartementet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer