Det nya ramavtalet på 1+1 år börjar gälla 1 maj med SAS, BRA och Air Leap som antagna leverantörer.
Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet hade inriktningen att skriva avtal med sex bolag men upphandlingen lockade fyra anbud och Air Gotland föll bort genom fusionen med Air Leap efter anbudstidens utgång.
Statens inköpscentral meddelar att avrop kommer att ske genom särskild fördelningsnyckel utifrån fastställda parametrar i ramavtalen.
Av sju tilldelningskriterier vägde snittålder på flygplansflottan tyngst, följt av systematiskt arbete med biobränsle.
SAS samlade ihop 97 poäng av maximala 100.
–Vi är stolta och glada över beskedet att SAS toppar listan. Det är ett resultat av vårt långsiktiga och ambitiösa hållbarhetsarbete, där målet är att reducera utsläppen med 25 procent till 2025. säger Karl Sandlund, kommersiell direktör på SAS.
För uppstickaren Air Leap är avtalet också en framgång:
-Vi är jätteglada över att få den här möjligheten och kommer att ytterligare stärka vår organisation i såväl Stockholm som ute i landet, säger Jens Harryson, kommersiell direktör på Air Leap.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer