Ibland är det givet vilken typ av ramavtal man ska tillämpa vid en upphandling men ofta går det faktiskt att göra ett val. Då är det viktigt att det inte blir ett slentrianmässigt val utan att det är medvetet och grundar sig på en analys av den aktuella situationen. Försök att dra så stor vinning som möjligt av de fördelar som finns med den valda ramavtalsmodellen och minimera nackdelarna.
En tydlig fördel med ramavtal med förnyad konkurrensutsättning, jämfört med andra typer av ramavtal, är att möjligheten att vid avropet göra anpassningar efter det aktuella behovet är större. Här vill jag höja ett varningens finger och påminna om att det inte är tillåtet att göra hur stora tillägg eller förändringar som helst vid avropet. Jag stöter rätt ofta på ramavtal vars förenlighet med LOU kan ifrågasättas ur det perspektivet.
En annan fördel med ramavtal med förnyad konkurrensutsättning är att man inte är beroende av endast en leverantör. Har man ett ramavtal med endast en leverantör finns en risk att den av olika skäl inte kan fullgöra leveransen alls eller levererar med bristande kvalitet. Ramavtal med förnyad konkurrensutsättning innebär att det alltid finns flera leverantörer att tillgå och att de förhoppningsvis känner en press på att alltid leverera till bra kvalitet.
Ibland nämns möjligheten att pressa priserna vid avropen som en fördel med denna typ av ramavtal. Det kan förvisso vara fallet, men möjligheten att erhålla bra priser är förmodligen många gånger minst lika stora om man tecknar ramavtal med endast en leverantör och därmed lovar att den ska få hela leveransen själv.
Några påtagliga nackdelar med förnyad konkurrensutsättning är att avropet vid dessa ramavtal är en rätt komplicerad process som tar tid. Möjligheten att lyfta ut avropen i organisationen utanför upphandlingsavdelningen är begränsade eftersom den som genomför den typen av avrop måste ha viss kunskap om LOU och hur upphandling fungerar. Exempelvis måste de känna till hur avropet får genomföras i förhållande till vad som anges i ramavtalet. De måste även veta vilka bestämmelser som gäller kring tilldelningsbeslut och avtalsspärr eftersom dessa regler ofta blir aktuella. Och en stor nackdel är naturligtvis att det kan ske en överprövning av den förnyade konkurrensutsättningen.
Eftersom man återkommande begär in nya anbud och därmed kan få olika leverantörer från tid till annan finns även en risk i minskad enhetlighet i det som levereras. Även ur leverantörens perspektiv kan det vara en nackdel och förknippat med tämligen höga kostnader att återkommande behöva lämna nya anbud och inte vara garanterad en viss omfattning på leveranserna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer