Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Förhandlat förfarande utan föregående annonsering

Christian Härdgård och My Becher, Advokatfirman Delphi, reflekterar över hur man ska tillämpa förhandlat förfarande utan föregående annonsering och då särskilt vad gäller rekvisitet som gäller omständigheter som inte kan tillskrivas den upphandlande myndigheten.

| 2019-06-23

Förutsättningarna för tillämpning av förhandlat förfarande utan föregående annonsering.

Av 6 kap. 15 § LOU framgår att en upphandlande myndighet får använda ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering om det, på grund av synnerlig brådska som beror på omständigheter som inte kan tillskrivas och inte har kunnat förutses av myndigheten, är omöjligt att hålla de tidsfrister som gäller vid öppet och selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande med föregående annonsering, och anskaffningen är absolut nödvändig.

Förfarandet ”förhandlat förfarande utan föregående annonsering” är en form av direktupphandling som ska tillämpas restriktivt. Det är som alltid vid denna typ av undantagssituationer den upphandlande myndigheten som har bevisbördan för att undantaget är tillämpligt.

Som framgår av lagrummet finns det ett antal rekvisit som måste vara uppfyllda för att undantagsregeln ska få tillämpas. Det ska ha uppkommit en synnerlig brådska som beror på omständigheter som inte kan tillskrivas och inte har kunnat förutses av myndigheten som medför att den upphandlande myndigheten omöjligtvis kan hålla de tidsfrister som gäller vid öppet och selektivt förfarande eller vid förhandlat förfarande med föregående annonsering, och anskaffningen är absolut nödvändig.

Förfarandets tillämpning har prövats i ett antal mål, både av EU-domstolen och i svenska domstolar. Vad gäller punkten omständigheter som inte kan tillskrivas den upphandlande myndigheten, finns det flera fall som rör situationen då upphandlande myndigheter åberopar undantaget till följd av en överprövningsprocess som drar ut på tiden.

Den praxis som finns konstaterar dock att en överprövningsprocess generellt sett är en omständighet som kan förutses av en upphandlande myndighet och som myndigheten därmed måste ta höjd för i sin planering av upphandlingen.

Tidsutdräkt vid en överprövningsprocess kan således utgöra ett skäl till att förhandlat förfarande utan föregående annonsering används.

Men hur ska man då bedöma en situation där det är den upphandlande myndighetens eget agerande som har lett till en lång överprövningsprocess? Är detta en omständighet som kan tillskrivas den upphandlande myndigheten och som innebär att undantagsförfarandet inte blir tillämpligt?

Exempel på hur undantagsregeln har tillämpats praktiskt

Våra frågeställningar ovan som prövades av Förvaltningsrätten i Malmö avgörande den 31 oktober 2018 i mål 7688-18, anser vi är ett passande exempel. Omständigheterna och bakgrunden i målet var följande:

Svedala kommun genomförde under 2016 en upphandling avseende färdtjänst och skolskjutsar för barn. Kommunen gav kontraktet till Vellinge Taxi som vid tidpunkten var befintlig leverantör av tjänsten.

Taxi Trelleborg ansökte om överprövning då bolaget ansåg att det vinnande anbudet inte uppfyllde samtliga skall-krav.

Förvaltningsrätten konstaterade att Vellinge Taxis anbud inte uppfyllde samtliga skall-krav och att upphandlingen därmed hade genomförts i strid med LOU.

Förvaltningsrätten förordnade om rättelse som innebar att en ny utvärdering skulle genomföras där Vellinge Taxis anbud inte fick beaktas. Vellinge Taxi överklagade domen men varken Kammarrätten i Göteborg eller Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, meddelade prövningstillstånd.

Kommunen genomförde därefter en ny utvärdering där Taxi Trelleborg tilldelades kontraktet. Vellinge Taxi ansökte om överprövning men ansökan om överprövning avslogs av förvaltningsrätten och varken kammarrätten eller HFD meddelade prövningstillstånd.  

Överprövningsprocessen tog nära 1,5 år, varav den första överprövningsprocessen där det konstaterades att kommunen hade handlat i strid med LOU tog cirka ett år. När överprövningsprocessen var klar återstod det cirka nio månader på kontraktstiden. Kommunen valde då att använda sig av ett förhandlat förfarande utan föregående annonsering och på nytt tilldela Vellinge Taxi kontraktet den återstående kontraktstiden.

Taxi Trelleborg begärde ogiltigförklaring av det ingångna avtalet och anförde att kommunen inte kunde använda sig av förhandlat förfarande utan föregående annonsering på grund av ett det finns en lagakraftvunnen dom som anger att kommunen handlat i strid med LOU när man tilldelade kontraktet till Vellinge Taxi.

Detta brott mot LOU har medfört en överprövningsprocess om cirka ett år, vilket har medfört att kommunen har hamnat i synnerlig brådska. Denna omständighet måste kunna tillskrivas kommunen, vilket i sin tur leder till att förhandlat förfarande utan föregående annonsering inte kan tillämpas.

Denna begäran avslogs av förvaltningsrätten med motiveringen att kommunen inte kunde förutse den utdragna överprövningsprocessen som heller inte kunde tillskrivas kommunen.

Taxi Trelleborg fullföljde sin talan, men varken kammarrätten eller HFD meddelade prövningstillstånd.

Sammanfattande kommentar

Vi anser att förvaltningsrättens bedömning i målet är felaktig. Om en upphandlande myndighet under en upphandling har agerat felaktigt och detta har lett till en tidsutdräkt som i sin tur leder till att den upphandlande myndigheten hamnar i synnerlig brådska så bör rimligtvis detta felaktiga agerande kunna tillskrivas den upphandlande myndigheten.

I det ovan redovisade fallet bör det definitivt kunna ske då det till och med finns en lagakraftvunnen dom som anger att kommunen har handlat i strid med LOU. Kommunen har således själv tillskapat en situation som leder till att de hamnar i synnerlig brådska, vilket medför att en direkttilldelning blir möjlig. En sådan tillämpning av undantagsregeln kan omöjligtvis ha varit lagstiftarens intention när regeln skapades.

Det är beklagligt att varken kammarrätten eller HFD valde att meddela prövningstillstånd i målet då det enligt vår vetskap inte finns något avgörande från högre instans som behandlar denna situation. Förhoppningsvis kan kommande praxis besvara våra initiala frågor.  

Läs mer: Juridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026